← Forrige · Alle episoder · Næste →
Shorts: Pinterest annoncering for B2C Episode 14

Shorts: Pinterest annoncering for B2C

· 12:04

|

Halfdan Timm (00:02)
Christian?

Kristian Tinho (00:04)
Halftand. Dagens emne handler om Pinterest ads, altså annoncering på Pinterest. Pinterest er generelt en platform, der ikke får særlig meget fokus i Danmark. Det kan måske godt være en fejl, når man kigger på, hvordan det egentlig er, at Pinterest -brugerne interagerer med platformen. Det er i hvert fald noget af det, vi vil dykke ned i i dagens shortsavsnit. Halftand. I privaten bruger du der Pinterest.

Halfdan Timm (00:31)
Jeg gør faktisk ikke, og på den måde passer jeg meget godt ind på, at den største del af målgruppen på Pinterest, det er stadig kvinder, og det er en dag lidt ældre segment, det er ikke 18 -25 årige, men altså ældre sagt, det er quotes, fordi det er 30 plus, så det er jo ikke ældre, men i forhold til TikTok er det. Så to tredjedelbrugene er stadig kvinder, en tredjedel rundt regnede mænd, men i meget købestærkt målgruppe. Jeg har jo en Twitter -kanon, primært. Hvad med dig? Er du stor på Pinterest?

Kristian Tinho (00:58)
Nej, det er jeg faktisk ikke, men min kære kæreste laver på 25 år. Hun bruger det faktisk relativt ofte især i forhold til at finde inspiration. Og det er noget af det, vi skal prøve at dykke ned i. Hvem er det egentlig, det er relevant for? Hvis vi først starter med at kigge på Pinterest ads. Hvorfor er det overhovedet noget, vi gider at sidde og snakke om? Jamen først og fremmest, så er det en sømaskin. Og den bruges jo vidterligt til at finde inspiration. Og inspiration er altså en ret...

ret vigtig del af en købsrejse. Du har som annonsør mulighed for at målrette brugerne baseret på server og interesse. Du kan viderelig kun sige hvad de skal søge på platformen før din annonce bliver vist. Og så oplever vi altså bare nogle markant billigere klikpriser end så mange andre platformer. Måske fordi at der ikke er så mange annonsører der bruger det aktivt i hvert fald ikke lige så høj grad som meta TikTok med videre. Kigger vi så på hvem

Vi mener, at der bør benyttes af Pinterest. Det her er jo baseret på den erfaring, vi har med at køre annonseringen for Casys. Så er nøgleordet her igen inspiration. Har du nogle produkter, hvor inspirationssøgning er en stor del af købsrejsen, så kan det faktisk være den helt rigtige platform. Nogle eksempler, hvor vi har set, at det faktisk har kunnet fungere, er møbler, tøj. Tøj, der tænker jeg meget specifikt i forhold til bryllupskjoler eller suits, altså jakkesæt.

Jeg kan huske, da jeg for lang tid siden gik ud af... Hvor var det? Nej, det var da jeg tog min bachelor. Hvor vi havde en eller anden missionsfest. Der var der faktisk en del af mine gode kammerater, der havde gemt diverse suits på deres Pinterest. På de her lister, man kan lave herinde. For ligesom at finde inspiration til, hvad det var, de skulle have på. Der er også mange af dem, der havde tatueringer. Og tatueringer er faktisk ret stort på Pinterest. Der er rigtig mange, der søger efter inspiration derinde.

Jeg håber, at det her kunne give en intro til, hvem det egentlig er, der er især relevante for at annoncere på Pinterest. Dernæst har vi god helv med at kigge på de cases, hvor man på Google Ads og på meget specifikke søgetermer, rent faktisk formår at holde en høj konverteringsrad og en god ro as. Så er det faktisk oplagt at teste Pinterest af, fordi du kan tage lige præcis de søgetermer, der fungerer på Google Ads, smække dem ind på Pinterest og lave nogle annonser dertil.

Det er ikke sikkert, at det fungerer lige så godt som Google Ads. Det gør det højst sandsynlig ikke. Men kan man få 70 % af den performance, man får fra Google Ads? Så er det også ret godt. Og det har vi altså oplevet flere gange. Til sidst har vi et punkt, som der faktisk ikke... Mange overser den her. Hvis du har et website, hvor der generelt er rigtig mange besøgende, så kan Pinterest bruges som ledig din remarketing -strategi. Så det her med ikke nødvendigvis at køre din prospecting, altså den her...

til nye kunder på Pinterest, men holde sig til dem, der rent faktisk har været inde på hjemmesiden og bruge Pinterest som sådan et led i din remarketing strategi. Det kan faktisk fungere ret godt, fordi hvis dine besøg og dine potentielle kunder også befinder sig på Pinterest, hvorfor så ikke også give dem nogle af de annonser, du alligevel ville have vist dem på de andre platformer. Så på den måde kan du følge folk rundt omkring afhængig af, hvad for nogle platformer de er på.

Halfdan Timm (04:14)
Bare lige for at underbygge noget af det, du siger her. Nu nævner du særligt, at det er en billigere platform, hvilket helt klart er en af de mest attraktive ting ved den. Jeg arbejder med en af de store køkkenproducenter i Danmark, og der oplever vi, at Pinterest er en rigtig relevant kanal selvfølgelig, fordi det er et område, hvor folk styrer inspiration til nye køkkener. Så hvis man skal ind og se på en masse køkkener, og se hvad man kan godt tænke sig, så ved jeg, at Pinterest er en fantastisk platform til at gå ind og lave den her søgning på, og det er der mange, der gør. Det vi oplever med analysering på Pinterest i forhold til Meta,

De bidrer ikke med samme volume. Det er klart, at vi ikke kan bruge særlig mange penge. Deres spend på mesa er måske 10 gange højere end det er på Pinterest. Men de besøgene, der kommer fra Pinterest, de er både billigere målt på pris per klik, rundt regnet halv pris per klik faktisk, og når vi kigger i Google Analytics i forhold til, hvor lang tid de bruger på siden, og deres engagementerate er dimetrix bedre. Så de koster måske det halve, og de bruger længere tid, når de kommer ind på siden. Det fortæller også bare noget om, at det relevante besøgene, der kommer ind, som rent faktisk har en intent,

Det er jo det, jeg synes, der er sjovt ved Pinterest. Det er sådan en hybrid mellem en søgemaskine og socialt medier. Fordi vi ved, hvem folk er. Vi kender deres køn, demografi og interesse osv. Men Pinterest er en søgemaskine. Så du går ind og søger efter det, du rent faktisk er interesseret i. Så vi har også noget intent bag det. Og Pinterest søgemaskinen er jo så i inspirationsfasen. Det er ikke der, hvor du siger, altså køb betongflis og hurtig levering eller et eller andet. Det er smukke køkkener, 2024. Det er der, du er tidligere i fasen, men det er jo også der, vi har mulighed for at præge kunderne. Fordi hvis folk først søger, lad os sige...

påshop og køber deres kabel der, så har andre shops jo ikke mulighed for at komme ind. Så man rammer folk tidligere i deres kunderejs og har mulighed for at rent faktisk at præge dem. Og vi oplever bare i den her specifikke case, at det koster mindre og de bruger længere tid på siden. Så Pinterest er i min optik der måske det mest relevante sted. Vi kan bruge penge i oppeafhold. Vi kan så bare ikke bruge særlig mange. Altså vi bruger måske 10 .000 om måneden, 20 .000 om måneden. Vi kan bruge mere fordi de har ikke flere besøgende. Men jeg tror bare de 10 .000 -20 .000 de er rigtig godt brugt.

Kristian Tinho (06:12)
og kigger vi så på, hvad det egentlig er, der holder forretninger tilbage fra at bo på Interest Ads, fordi vi er nok efterhånden ved at blive enige om, at det kan fungere ret godt i sådan et inspirationssøgende fase i købsrejsen. Jamen der tror jeg, at det blandt andet bunder i en manglende viden omkring platformen. Altså det er ikke en platform, der bliver talt så meget om, men hvis man heller ikke selv bruger platformen til dagligt, så kender man heller ikke helt rigtigt til de brugsmyndstre, der er. Og man ved måske heller ikke...

Hvem målgruppen egentlig er der på? Nu sagde du det faktisk ret godt før, at det primært er kvinder, der bruger Pinterest. Det er også det, vi kan se, når vi begynder at målrette annonserne derinde. Den her manglende viden tror jeg er en af grundene til, at der ikke er flere, der benytter Pinterest aktivt i annonseringen. Og så kræver det noget mere kreativt arbejde ved at udarbejde annonserne, end for eksempel Google Ads.

Google Ads kan du komme ret langt uden at være særlig grafisk kreativ. Jeg ved godt, at de begynder at push mere på, for det er over ved Performance Max. Men du kan komme langt uden. På Pinterest bliver du nødt til at have noget, der både ser godt ud, der stikker ud, der skaber blikfang. Det kræver lidt mere, og så er det måske for mange lidt nemmere at gå tilbage til de mere vantede dydere med, for eksempel, Google Ads. Det, der er bare ærgerligt, er, hvis man alligevel bruger penge på meta, og faktisk har en god forretning derovre.

så kan meget af det indehold faktisk også bruges på Pinterest. Det kan godt være, at det lige kræver at man resizer lidt, laver lidt om i det, men med de AI muligheder, der er i dag, for netop det er det blandt andet vi er kanne med, hvor vi har haft stor succes med det, så kan det faktisk gøres relativt nemt.

Så kigger vi på, hvordan man kommer i gang med at bruge Pinterest i sit marketingmix. Hvis man sidder og lytter med nu her, og synes, at det kunne måske være en meget god idé at teste det af. Så kommer jeg nu med et par rimelig lavpraktiske, men forhåbentligt gode råd til, hvordan I kan komme i gang. Først og fremmest, så skal I have oprettet en virksomhedsprofil. Og start ud med at lave dine første organiske opslag, altså pins på Pinterest. Det er ekstremt...

Det er vigtigt, at man holder denne organiske motor i gang på Pinterest, hvis man vil have en annonce. Der er rigtig mange, når de ser en annonce, der klikker sig ind på profilen. Det er ret nemt at komme til, fordi på annonserne, når man er inde og kigger, der står der Annonce af og så den givende virksomhed. Klikker man der, vil man lande ind på Pinterest -profilen. Derfor er det en rigtig god idé at holde den relativt opdateret med de her organiske opslag.

Halfdan Timm (08:54)
Vi kan faktisk se på den her køkkenvirksomhed, jeg arbejder med. Der er cirka lige så mange kliks ind til Pinterest -profilen, som der er ekstant på websiteet. Det er jo fordi, at Pinterest har to metriker for det her, ligesom Facebook i øvrigt har. Der er en, der hedder kliks, men der er også en, der hedder klik på ekstant link, tror jeg, det er den hedder. Og der er cirka lige mange på de to, så der er rigtig mange, der klikker sig ind på den organiske side også. Og det er i hvert fald godt at have noget. Jeg synes, man skal have så meget, så det dækker hele skærmen som minimum, fordi ellers så ligner det en nyladet profil, og det ser ikke særlig fedt ud. Om folk så lige...

Opdage om du har lavet noget de sidste to uger, det ved jeg ikke, men der skal i hvert fald være noget derinde, fordi det er sådan lidt utroværdigt at man kommer ind på en helt blank side og slet ikke kan se hvem virksomheden er. Så man kan jo behandle det ligesom med ens Instagram -sider. Der findes værksøjere som jo kan synkronisere, at når man har lavet et opslag på Instagram, så ryger det også ud på Pinterest samtidig. Det næste vi vil anbefale folk, eller dig at gøre som overvejende og ser på Pinterest, det er at lige prøv at lave nogle søgninger efter dit produkt derinde. Og lige få en idé om, hvad gør andre derinde, og hvad er det for noget organisk materiale der ligger derinde. Og det er fordi...

Det man skal huske med Pinterest er, at det ikke er et konstant langt feed, man scroller ned over som på Meta og på Instagram og Facebook og TikTok osv. Det er sådan et bord af forskellige pins, hvor du kan se mange på én gang. Og det betyder bare noget, fordi hvis du scroller ned, så kan du godt tillade dig at have en annonce, som måske bryder lidt med den visuale stil, fordi folk kigger på den for at tage stilling til, om de i hovedet skal scrolle videre eller om de skal bruge mere tid på din annonce. Men sådan er det ikke på Pinterest, hvor du ser sådan et bord, der er mange annonser og pins på én gang. Og hvis din pin ikke passer ind,

Læs sige, et klassisk eksempel vil være, at man søger på køkkenet, og så sidder du og laver et grafisk billede med en gul baggrund, hvor der står, Øhm, Øhm, Øhm, Øhm, Øhm, Øhm

og se hvad er det for en type materiale der ligger derinde og hvordan kan du lave noget som vil passe ind her. Det skal jo på én og samme tid både skille sig ud, så at folk de rent faktisk ligger mærke til det og har lyst til at klikke på det, men det må ikke skille sig så meget ud, så det ligner en annonce og at folk de bliver så bant og blinde og slet ikke giver den noget opmærksomhed. Og det er svært at gøre uden lige at have set hvad ligger der faktisk for andre virksomheder, hvis du søger på dit faktiske produkt. Så det vil være det første jeg vil gøre. Gå ind og se på dit produkt, se hvad der ligger og lave noget som passer til

Så ikke at du kommer til at stå ud som en gul baggrund på flotte køkken -bælter.

Kristian Tinho (11:22)
Og her til sidst, hvis man vil starte lige så forsigtigt ud med annonceringen på Pinterest Så starte med at kigge på dit Google Ads setup Hvad er det for nogle søgtermer der virkelig fungerer godt? Og starte med at sætte dem op Start også eventuelt med remarketing Så du også samler op på de besøgende der er kommet andre steder fra Inde på dit hjemmeside, så du kan begynde at annoncere målrette dem Som så også befinder sig på Pinterest Det er en relativt sikker måde at komme i gang på Du kommer ikke til at spænde ret meget

Fordi som jeg også snakker om før, er det volumen, der laver. Men jeg tror, du vil komme til at se nogle ganske fine resultater der, og så kan du altid udbygge dernæst.

Se episodeoplysninger


Abonnér

Lyt til Marketingpod.dk med Halfdan Timm & Kristian Tinho med en af vores mange populære podcastapps eller -arkiver.

Apple Podcasts Spotify Overcast Pocket Casts Amazon Music YouTube
← Forrige · Alle episoder · Næste →