· 12:04
Halfdan Timm (00:02)
Christian? I denne episode skal vi tale verdien af mine Shopify -aksier op. Som den største beholdning i min personlige på det følge. Men med et par dårlige dage, så har vi brug for at få flere folk til at bruge Shopify. De fleste af vores e -commerce -kunder bruger allerede Shopify. Det er det mest brugt i systemet i Danmark, og derfor tillader vi også at lave en dedikeret episode til fem af de Shopify -apps, vi bruger til daglig på tværs af rigtig mange kunder. Det kan være, du kender nogle af dem. Det kan også være, der en enkelt eller to, du ikke gør, som kan give inspiration til, hvordan du kan få mere ud af alle dine besøgende.
Skal vi ikke bare lige gå ud med den første?
Kristian Tinho (00:32)
Jo, den første er appen Life Timely. Det er i bund og grund en app, hjælper dig med at analysere kundernes handelsmyndstre, cohorts, lifetime value, purchase journey osv. Og for give konkret eksempel på, hvordan vi ligger og bruger det. Vi har en case, vi har analyseret på, at de her kunder, der går fra at nye kunder, de har lagt den første order og går til anden order. Hvor stor er en
del af alle kunderne gør det, og inden for hvilken tidsperiode? Det giver os et svar. Dernæst går vi ned kigger på, hvor stor en procentdel går fra at være kunder to gange til tre gange. De kører simpelthen én gang til, og på tredje order. Der kan vi bare se, at procentsatsen er ekstremt, ekstremt høj. Så det, det fortæller os, er for eksempel, at hvis vi kan få kunderne til at lægge order nummer to, så har vi dem i forretningen, så kommer de igen.
Og de kommer igen og igen. Og er nogle af de her ting, som Lifetime .ly kan hjælpe os med. Så der har vi lavet indsats for se, hvordan får vi så mange kunder, overhovedet er til at lægge order fra første til anden gang. Fordi vores problem er ikke lige nu at få dem fra anden order til tredje, til fjerde, til femte. Det har vi en rigtig fin styr på. Det er fra første til anden order. Hvis først vi kan låse den op, så er noget at hente. Det er bare et af mange eksempler, som Lifetime .ly kan bruges til. Man kan også godt se Purchase Journey. For eksempel når folk har købt X først. Hvad køber de så?
Hvad er de mest tilbøjelige til at købe bagefter? Ud fra det laver vi vores email flows, eller om der er noget vi har misset i forhold til. Har vi de rigtige produkte pakker på hjemmesiden? Er der noget vi burde bonde sammen for øge average order value?
er ekstremt, ekstremt værdifuldt at kende til. Og jeg skal lige skønne mig at Lifetime ligesom app, det er en app, du kan bruge ekstremt mange timer indeni. Og det er næsten svært at begrænse sig selv. De har selv lavet nogle tabs derinde, som man kan følge, hvor man kommer igennem de aller vigtigste punkter for en webshop. Og det vil jeg bare anbefale at starte ud med, for ellers bliver det altså noget værd at rode.
Der er nogle alternativer derude i dag, noget profit matrix, noget reaktion, men jeg har ikke oplevet, det kan det helt det samme som Lifetime, hvor den bare går ind og integrerer med det samme med Shopify butikker. Har du brugt Lifetime? Jeg kan faktisk ikke huske om vi har snakket om Lifetime, også tog sammen før.
Halfdan Timm (02:52)
Jeg har også brugt Lifetime -L. Det har faktisk været lidt andet kontekst. Alt det her giver også god mening. Men det jeg har brugt den til, er at nogle gange arbejde sammen med virksomheder, som laver nogle særlige promotions. Det kan være fx en live -shopping, hvor man sætter en rabat -sats på og får en masse nye kunder ind. Eller kan være, man kører et produkt, som
er meget nedsat på % på det her intro -produkt eller et eller andet, som man taber penge på isoleret, men med henblik på at for at de så skal købe anden gang. Og der har brugt Cohort -værtoet inde i lifetime -læsninger at sige, de kunder, fik ind via denne her kampagne, udvikler deres livstidsværdige sig, ligesom vi havde forventet. Fordi hvis vi nu får en masse kunder ind via en Facebook Live, hvor der er lavet en stor rabatsats, så er isoleret måske ikke en særlig god forretning.
Men hvis de så køber tre gange mere, så kan det være en supergod forretning. Og der har vi brugt kordanalys -værktøjet til rent faktisk at verificere, om det så har været en god forretning eller ej. Det faktisk den use case, kender det allermest for. Lad tage værktøjen nummer to. Det hedder Grapevine Surveys og er et post -purchase survey -værktøj. Hvorfor skal man bruge det?
Kristian Tinho (03:57)
Det er enormt interessant med det her zero party data, altså hvor du får data direkte fra kunden. Og bare for give lidt kontekst til hvad appen kan, forestiller man går igennem checkout -fasen som kunde i en Shopify -shop, og du har skrevet kortoplysninger med videre ind, og ordneren er gået igennem, så du sætter ikke din ordre i fare, hvis der nogen der tænker på det. Det er ikke fordi du afbryder checkout -processen med her. På thank you -pagen, hvor der står tak for din ord, du modtager nu din ord på kraften til, der kommer den her app simpelthen frem med sådan et spørgerskema, hvor du lige kan be folk om,
om de har lige 30 sekunder til at svare på nogle spørgsmål, og så kan du så stille dine spørgsmål op. Det, er sindssygt fedt ved det her, er, at med Greyby Surveys, der findes mange andre apps derude også, det her var det billigere alternative, rent faktisk kunne det vi gerne ville, og det var at differensere mellem første gange kunder, altså helt nye kunder, og dem, kommer igen. Det det, vi i første omgang gerne har vel prøvet at differensere igennem. Og så kan vi stille spørgsmål til hver app 'en. Og noget af det, vi blandt andet har stillet spørgsmål til, er
eller spørgsmål til overfor de her kunder, hvor er det, de senest har hørt omkring den givende forretning hen. Og vi ved selvfølgelig godt, er enormt bajister, og det er ikke alle, kan huske det med videre, men det giver faktisk nogle ekstremt, ekstremt brugbare informationer. Og vi ved, når vi snakker med konkurrencer derude, at der faktisk er forretninger med rigtig stort adspænd, der decideret bruger det her, ikke 100 % et repulsionsmodel, men i hvert fald en stor del af det, et repulsionsmodel i forhold til, hvor er det egentlig de pengene hen.
Halfdan Timm (05:27)
Også fordi det, fedt ved den her, det er i den normale attribution på Facebook eller Google eller hvad den nu skal være. Det ville jo bese, hvad har folk klikket på. Men det de har klikket på, nødvendigvis det, har overtalt dem eller overvist dem om, at de skal købe et givet produkt. Det var bare en del af kunderrejsen. Det var bare ikke en udslagsgivende del, men det kan man ikke se. Man kan jo bare konstatere, om der er et klik eller ej -ej -ej. I vores episode om YouTube her på MarketingPod, der snakkede vi også om, at YouTube er en svær kanal at måle salg på, fordi man ser YouTube annonser.
inden man skal ind og se en anden video, så man vil typisk ikke være særlig sibøjelig til rent faktisk at klikke sig væk. der nævnte jeg et eksempel med en shop, det en dansk fashionshop, som kørte en post -purchase survey på deres website, hvor der var mange flere, der svarede YouTube som årsagen til, at de købte ind det, kunne måle via klik. Det var fordi folk gik vejene, googlede brandet efterfølgende. Så det var YouTube, skabte salget. Folk de klikkede bare ikke på YouTube -annuncen. Så det kan give en mere kvalificeret eller kvalitativ, fremfor kvalitativ tilgang til attribution, som man kan lære enormt meget af. Og så vil jeg lige nævne...
Hvis man allerede betaler for Sleeknot, så har jeg altså lavet det i det værktøj tidligere, som også fungerede superfint. Så laver man i Sleeknot, sætter trigger ind til at den kun vises på purchase siden, laver et beskedefelt og siger hvorfor har købt det i dag. Og så kan det være, du kan lave den her måske endnu nemmere, hvis man har det værktøj i forvejen. Lad tage til næste. Det er en app der hedder EG Auto Attocard. Den kan jeg ikke i forvejen. Hvad har du brugt den til?
Kristian Tinho (06:43)
Nej, ja, lige for sidst. EG står for Easy Gift Add to Cart. Og helt basalt ligger den automatisk i kuren ud fra opsatte regler. Og det vi har haft stor helv med at bruge den til, når vi kører en kampagne, hvor hvis du køber X, så skal Y komme med i kuren automatisk. Før Shopify var stort og man havde nogle af de tungere shopsystemer, der skulle man enten af kunden til at ind aktivt på produktet,
som kostede 0 kr. for at ligge den i kurven også. Og var det bare ikke andet alle kunder, forstod. Her har du faktisk en app, hvor du kan gå ind og sige, at når folk har lagt den her kurve, så skal det her ekstra produkt, som er gratis, komme frem automatisk i kurven. Og det er bare med til at de her kampagner, vi nu engang kører, noget mere smooth.
Halfdan Timm (07:34)
Den næste vi har på Lesson, et der hedder Stamped Product Reviews & UGC. Og det her det er en af de bedste ting man kan gøre for ens konverteringsrate. Værktøjet eller appen hjælper med automatisk at indsamle produktanmeldelser. Og det er altså også min mulighed for at indsamle billeder og videoer fra kunder. Og jeg kan komme med konkret eksempel på, hvordan det hjælper mig at en kunder rejse fornøjeligt. Fordi til nu er der været nede i min kælder. Og min kælder indeholder en hel masse væklyftningsudstyr. Det er utroligt, jeg ikke er større sætte i lyset af.
hvor effektivt det er. Jeg har byen største, men det også meget, lille by. Jeg er nået til det punkt i mine kælder, hvor jeg har købt de ting, skal bruge. Jeg har bænkpræs, har squat, jeg har en del... Jeg er begyndt at købe unødvendige ting. Jeg er begyndt at købe tilføjelse til Sonersen -lægget, og for nylig så er begyndt at købe lys, som pulserer i takt til musikken. Der er vi derude, hvor det har absolut ingen indvirkelse på, hvor meget jeg kommer til at løfte det her. Men det ser fedt ud.
Kristian Tinho (08:04)
Men du kan edderhugge med cykle. Er du ved mig, kan cykle?
Halfdan Timm (08:32)
Og da jeg skulle købe det her lys, dansede til musikken, der endte jeg på et Shopify webshop, en dansk Shopify webshop, hvor de havde et produkt, der hed L .E .D. lys, og der stod noget om, kunne, der havde noget mikrofon, så den kan lytte, hvad, jeg ved ikke, hvordan den gør det. Men på det billede, var, der havde jeg svært ved at se, er det her en bordlampe, som fylder 10 cm, eller går den en meter op, eller... Altså, jeg havde svært ved at visualisere det her for mig. Og de havde to ting, der jævled mig enormt meget, for først havde de en AR -mulighed, så jeg kunne faktisk tage den på telefonen og placerer den.
nede i kælderen. For det andet, så havde de billeder fra alle dem, havde købt det, som... Eller ikke alle sammen, men de havde billeder fra folk, havde købt det, som havde lavet anmeldelser og taget billeder af, hvordan de brugte i deres eget setup. Og det var det, overlagde mig. Altså det var da... Fordi produktbillet var fritlagt, og det viste ikke i aktion, og det lignede alle andre lamper. Men da jeg kunne se brugernes egne billeder, som de havde uploadet i deres anmeldelser, og se hvordan de havde brugt dem, det var så primært streamers, altså som brugte i deres computersetup for at få nogle fede farver på deres streaming setup.
Alligevel det bekræftede for mig, ja, det er lige præcis det her jeg leder efter. i det her tilfælde, var det faktisk billederne, som andre brugere havde uploadet, som gjorde to ting for mig. Det ene var, det bekræftede, det det produkt, til at lete efter. Og for det andet, synes jeg, at det var enormt troværdigt, fordi det var en webshop, ikke kendte. Jeg kendte ikke navnet på den. Og på Trustpile kunne jeg se, at den havde kun 20 anmeldelser, så det var sikkert en ny webshop, og de jo 99 % af dem er jo fine nok, men jeg var stadig sådan lige, altså, er det her en falsk shop, hvor jeg vil blive snydt?
Der var brugernes eget materiale, hvor kunne se, at det var produktet fra shoppen, der var oplåttet, vejs noget af det der bidroterede. Jeg tænkte, yes, den er god. Jeg køber det andet fra. Og nu har du set lamperne nede i kælderen fremragende. Så jeg vil sige, jeg kan se, hvordan den her selv har betydet noget i en kunde -rejse, jeg rent faktisk har haft. Og det er derfor, jeg alligevel fremhæver den her startet.
Kristian Tinho (10:05)
Ja.
Ja,
Der er det bare fedt, at man har en app, der ikke koster specielt meget per måned, der bare ligger sammen af de her produkter, den melder sig op på produktlevel. På produktniveau, ikke?
Halfdan Timm (10:55)
Den sidste er på vores liste, Section Store. Hvad kan man bruge den til?
Kristian Tinho (10:57)
Jamen, lidt som navnet antyder, så handler det her om, at der er nogen, har sat sig ned og lavet en app, hvor man gør det nemt for Shopify -shops at få sektioner, altså nogle deciderede sektioner ind på fx produktsiden eller ens collection pages. Det kunne fx være, at man har set på nogle af de her meget vilde dropship stores over i USA, at de har nogle rigtig fede USB 'er underligg i kurknapen, eller de har en fed sektion til Social Proof med produkterne mellem sig meget apropos.
Der kan man for den lette sum, jeg mener det er nogle der 20 dollar, som om året hvis ikke jeg husker helt forkert, før sectionen står, faktisk ligge og hente dem her ind. Jeg kan faktisk ikke huske om selve sektionerne koster nogle penge. Men drag and drop dem ind,
Nu er mange Shopify -themes i dag bygges og ledes med en page -builder, hvor man selv kan lægge og drag -and -drop, men det kræver også, at selv er lidt kreativ og ved, hvordan det skal se ud. Her er det premade for en, hvor man så kan få de her sektioner ind. Så det en super fed måde at få lavet en hjemmeside rigtig fed på, uden at man selv skal ind og genopfinde den dybde til
Lyt til Marketingpod.dk med Halfdan Timm & Kristian Tinho med en af vores mange populære podcastapps eller -arkiver.