Der er nogle få bureauer i Danmark, der binder deres kunder i 5-7 årige aftaler. Nogle gange vil de kunder gerne ud af kontrakten. Det giver anledning til en masse spørgsmål i bl.a. Iværksætter Netværk på Facebook.
Vi taler med Nicholas Ørum Keller om juraen i det:
Kan man egentligt komme ud af en 5-7 årig bindingsaftale med et bureau?
Kapitler:
00:00Introduktion af gæsten og emnet
02:18Udgangspunktet i Danmark: Aftaler skal overholdes
06:08Undtagelser og muligheder for opsigelse af aftaler
08:24Vigtigheden af at kende aftalens indhold og levering
10:51Anbefalingen om at give en advarsel før ophævelse
13:00Vigtigheden af at dokumentere manglende levering eller misligholdelse
15:16Få en advokat til at gennemgå aftaler med store konsekvenser
17:16Gyldigheden af telefoniske aftaler
21:34Forbud mod negative anmeldelser på Trustpilot
26:06Vigtigheden af dokumentation og grundig læsning af kontrakter
Takeaways - Aftaler skal generelt overholdes, men der er visse undtagelser, især for forbrugere.
- Det er vigtigt at kende indholdet af aftalen og hvad der konkret er blevet leveret.
- Hvis der er væsentlige misligholdelser, kan man ophæve aftalen.
- Det anbefales at give en advarsel først, før man ophæver aftalen.
- Det er vigtigt at skelne mellem indsats og resultat, når man vurderer en aftale. Vær specifik i kontrakter for at undgå tvister
- Få en advokat til at gennemgå vigtige aftaler
- Mundtlige aftaler kan være gyldige, men det er bedst at have dem skriftligt
- Tidligere e-mails kan være en del af aftalegrundlaget
- Det er ikke tilladt at skrive vigtige vilkår med meget lille skriftstørrelse i kontrakten
- Det er muligt at aftale bod for at skrive en negativ anmeldelse på Trustpilot
- Læs kontrakter grundigt og dokumenter aftaler i e-mails