← Forrige · Alle episoder · Næste →
Shorts: Lær webshoppens besøgende bedre at kende Episode 10

Shorts: Lær webshoppens besøgende bedre at kende

· 13:19

|

Halfdan Timm (00:02)
Christian?

Kristian Tinho (00:03)
Helv den?

Halfdan Timm (00:04)
I dag skal vi snakke konverteringsoptimering, YouTube recordings og andre spændende ting til e -commerce specifikt. Hvorfor er det her et emne du rigtig gerne vil have med på podcastet?

Kristian Tinho (00:14)
Men det er jo et emne, som generelt, der er ikke så meget fokus på det derude. Og jeg synes, det er enormt ærgerligt, for man påstår simpelthen så mange penge i at få trafik ind på sit website. Men det er faktisk sjældent, vi hører om nogen, der aktivt, kontinuerligt, og der er en øjeblivet, kontinuerligt arbejder med at forbedre det, som de her potentielle kunder rent faktisk lander på. Og det, som vi vil prøve at komme ind på i dag, det er en undergren af det, man jo populært sagt kan altså konverteringsoptimere. Konverteringsoptimering.

Konventeringsoptimering er et relativt stort emne for sig selv. Det er ikke bare AB -split test, som man kan kommentere troen, når snakken falder på krog som disciplin.

Halfdan Timm (00:51)
Nej, sådan en grøn knap, rød knap, vi videre end det.

Kristian Tinho (00:55)
Lige præcis. Og i og med, at det her er et af vores marketing -pods shorts -afsnit, så forsøger vi ligesom at skærme resten af kro af og snakke om den her undergren, der handler om at lære sine besøgende lidt bedre at kende. Så det er her, hvor vi stiller nogle spørgsmål, så som hvordan er det egentlig, de besøgende agerer på websiteet, og hvad er det, der går igen i den måde, de besøgende agerer på? Hvad er det for nogle fejl, altså det, man kalder rage clicks, man oplever, og hvor meget af websiteet er det egentlig, at folk ser og...

Har du fokus på de rigtige steder, bruger du meget tid på at lave en masse sektioner, der bare kommer længere og længere ned på din produktside, hvor folk måske bare udelukkende holder sig øverst på siden. Der har vi et enkelt, meget konkret eksempel på det her. Og hvordan får du så din kunder til at svare på nogle relevante spørgsmål lige efter de har lagt et køb, som så kan hjælpe dig i dit marketingarbejde. Det er alle sammen nogle ting, som vi vil forsøge at komme ind på her, fordi man kan faktisk relativt nemt komme i gang med det her. Men...

Der hvor den ofte knækker for virksomheden derude, det er at gøre det her kontinuerligt.

Halfdan Timm (01:57)
Ja, hvorfor er det, at vi overhovedet bruger tid på det her? Man kan sige, at punkt nummer 1 handler jo om konverteringsraten. Det skal simpelthen være en god forretning at gøre det. Det er en kæmpe udfordring, at man bruger 100, 200, 300, 500 .000 om måneden i at skaffe trafik til siden, og slet ikke ser på, hvordan de rent faktisk konverterer, når det kommer ind på siden. Så man gør alle mulige ting for at forbedre effekten af ens annonser. Vi laver bedre annonser, kigger ind i bedre målgrupper, sætter server -side tagging op og alle mulige ting. Men det er øjeblik, vi rammer site -et og siger, at vi er fuldstændig ligeglade at smide hænderne op, og så håber bare

og har aldrig nogensinde set, hvordan sejlet fungerer. Det handler om at få mere omsætning ud af ens annoncekroner og vinde noget andet end at lave nye, sjove annoncer. Og så kan man jo også lære noget om ens egen forretning. Det kan være, at man har sat et eller andet produkt op eller en kategori op på forsiden, som folk ikke er interesseret i, og bare klikker væk fra. Og der kan man også nogle gange blive en lille smule klogere her. Jeg oplever også, at der er faktisk virkelig mange af dem, der sidder i en e -komforretning og lytter med som...

Altså, man bare aldrig har gjort det her. De kigger jo på deres eget site hver eneste dag og ved lige præcis hvordan det fungerer, fordi de har selv bygget det. Og så kan man godt blive blind for, hvor svært andre rent faktisk har ved at finde rundt på det.

Kristian Tinho (03:08)
Det her med at holde fokus på, hvor folks øjne og folk agerer på hjemmesiden, den er enormt vigtig. Vi har et konkret eksempel, fordi vi har en case, hvor webshoppen lever af, at der primært sælger et produkt. Det er 90 % af omsætningen, der kommer på det her produkt. Så den her produktside skal bare spille. Og det gør den også, og der bliver løbende tilføjende forestillinger. Nu prøver jeg lige at tegne et billede af det, du har produktbillederne.

KPI 'erne ligger i kurknappen, meget klassisk. Neden under det her kommer de her sektioner, hvor du lærer mere om produktet, og hvordan det bliver udviklet osv. Man blev ved med at arbejde her nede i de her sektioner, fordi det var her, hvor storytelling kom frem, og man kunne virkelig vise de her KPI 'er og gå i dybden med dem. Så satte vi et tool op, som hedder Microsoft Clarity, som vi kommer ind på her senere, for at se, hvordan de egentlig bevæger sig på den her landingsside, som jo er the moneymaker for den her givende case her, som i formål kan man se rigtig flot, men hvad kan vi lære af det?

Vi var simpelthen chokerede. Vi kunne se, at 70 % kom aldrig under de GQ -knappen. Det er en webshop, der konverterer rigtig flot, men folk kommer ikke videre. Det fik os så til at tænke, at vi kan jo se, at de interagerer rigtig meget med de her produktbilleder. Hvorfor er det virke for KPI 'erne og den her historie, vi gerne vil fortælle i sektionerne nedenunder? Op i produktbillederne. Sådan godt, at vi har 20 produktbilleder. Folk lappede det i sig.

Og det gjorde faktisk konverteringsraten. Den steg. Alt andet er lige. Den er altid svær med statistisk signifikance. Men vi kunne i hvert fald se, at vi ændrede hjemmesiden i forhold til det, som folk rent faktisk eftersportede. Altså, de sad jo og klikkede sig igennem de her billeder her. Og det er noget af det, som vi har forsøgt at teste på andre shops også. Og vi kan se, at 50 % kommer aldrig under den her LQ -knop. Så hvad man kan putte ind i de her produktbillede Image Grids, det kan faktisk betyde ret meget.

Halfdan Timm (05:01)
Lad os tale lidt om, hvordan kommer man i gang? Der er sikkert mange, der sidder lidt af med her og tænker, at jeg bruger faktisk rigtig mange penge på digital marketing, og jeg har egentlig ikke rigtig kigget på, hvordan folk der bruger mit website. Hvad er det første, man skal gøre, hvis man godt kunne tænke sig at komme i gang med at se, hvordan folk rent faktisk bruger ens website?

Kristian Tinho (05:18)
Først og fremmest, så tror jeg altså, at man bliver nødt til at ansige det her som et ongoing projekt. Vi ser alt for ofte, at der kommer nogen, der siger, at nu skal vi i gang med at blive klogere på vores kunder, og så sætter de et eller andet op, men efter to uger, så har de ikke glemt din hektisk vejr. Det er bare godt. Men det er sådan den første. Lad det blive en ongoing proces, ligesom at du også er ongoing og optimerer din forretning. Så er det vigtigt, at man sætter sig et mål, før man går i gang, fordi man kan godt sætte de her analyseværktøjer op. Man kan også godt stille kunders spørgsmål efter et køb.

Hvad er det egentlig du leder efter? Hvis ikke du har sat dig et mål, så leder du efter en nål i en høstdok. Og så kan det være, at du kan se nogle ting, som går igen, men du er også lidt biased af, hvad du selv tror. Så det her med at sætte sig et mål, er det fx at lave en bedre produktside eller landingsside til dine top X procent af dine produkter. Jamen det er målet, så kan man så sætte analyseværktøjene op efter det. Nummer to, det er at udvikle de rette tools. Der findes en masse forskellige tools derude, og de her tools kan indsamle data og...

på alle mulige forskellige måder. De kan analysere det for dig, Sagar. Det rigtige tool for dig afhænger altså lidt af dit mål. Vi har taget et par stykker med her. Er det heatmaps, clickmaps? Vil du gerne se, hvordan folk dirigerer på dit site? Hvor er det, de klikker hen? Hvor er det, de klikker og bliver frustreret på en eller anden måde? Så er et af de rigtig populære tools i dag, et der hedder Microsoft Clarity, fordi at det er gratis. Du har måske allerede hørt om Hotjar og Mouseflow, som er alternativer. Det betaler alternativer.

Microsoft Clarity er faktisk gratis, og det fungerer faktisk super, super godt. I forhold til det, vi indledningsvis nævnte med post -purchase -questionnaires og spørgeskaber, der kan man, hvis man bruger Shopify, benytte sig af appen der hedder Grapevine Surveys. Det er godt nok betalt, ikke så dyrt igen. Der er måske nogle gratis versioner derude, og vil man gerne starte den helt gratis, så kan man benytte sig af post -purchase -email -flows. Man får bare ikke samme antal besvarelser, fordi...

Det, man skal forestille sig med det her, det her surveys, der er integreret i Shopify, det er lige så snart, at ordenen er lagt. Bum, så bliver du spurgt. Eller så får jeg kun et spørgsmål. Vil du lige bruge to sekunder af din tid på at besvare, hvor hørte du sidst om os henne f .eks. Så kan man så svare Facebook, Snapchat osv. Og det har faktisk fungeret ret godt i de cases, som vi sidder med, hvor vi ikke tillægger det 100 % værdi, men vi tager det med i den her tabueringssnak, vi løbende har. Og til sidst så har vi tid afsætter, altså den tid, det kræver.

Du skal sidde og lave nogle analyser, du skal sidde og komme med nogle taser, og det tager bare noget tid, men hvis man får det her ind til en ongoing projekt, og man rent faktisk alokerer nogle timer til det, så kan man faktisk komme rigtig rigtig rigtig langt.

Halfdan Timm (07:56)
En ting jeg lige vil tilføje i forbindelse med det her post -purchase -question er, nu nævnte du grapevine på Shopify. Vi har også sat det op for mange virksomheder med SlikNote, som er et pop -up -værktøj, hvor Lukas Angelsløn pop -up bare på kvitteringssiden, der spørger, hvor du kommer fra. For to episoder siden er marketing på den primære, der kom ud om mandag, der talte vi om YouTube -annonseringen, hvor et af eksemplerne også var, at vi har oplevet, at når vi sætter det her op på webshops og spørger folk, hvorfor har du købt det i dag, så fylder YouTube meget mere.

end hvis man kigger på, hvor mange der klikker direkte for YouTube og rent faktisk køber. Så vi kunne se, at det var en kanal, der blev undertilskredet i forhold til, hvor meget værdien rent faktisk skabt. Og det er jo også de outcomes, der kan komme ud af at forsøge at lære ens kunder bedre igen. Altså en ting er, at du kan se, hvad på siden fungerer, hvad fungerer ikke, og du kan hæve din konverteringsrat. Men det kan også være, at du kan få noget kvalitativ vedende om, at dit kanal, der skaber konverteringer, faktisk er nogen andre end du troede. Den klassiske her, det ville jo være, at i mange Google Analytics 4 -installationer, så står 30 -40 -50 % af trafikken, som om den kommer fra direkte.

Og så kan man fejlagtigt tro, at hvis man slukker alt ens marketingkanal, så vil de 30 -50 % af ens trafik stadigkomme, men det viser sig at være helt forkert, fordi folk kommer ikke direkte ind på siden. De står ikke op og tænker, f*** nu skal jeg bare ind på den her webshop, jeg har aldrig hørt om, så nu går jeg direkte ind på. Det er selvfølgelig fordi, de har set den i tv, eller har fået det videre ind i Vinde, eller har set det på YouTube, eller et eller andet af denne stil. Så den er direkte i kanal. Den er forkert. Du kan bare ikke se det, fordi så virker vores tracking nu engang ikke bedre.

Men hvis du faktisk spørger folk hvorfor de kommer, så får du det kvalitativt reelle svar og ikke et eller andet om hvad de har set eller klikket på sidste gang. Jeg var også lige frem her jo tre værktøj. Så det her det ene det er SlikNote. Hvis du allerede har SlikNote og bruger det til email -ansamling, så kan du også lade dem poppe op på din kvitteringsside og så bare bruge den til at lære din kunder bedre at kende. Super nemt. Den anden jeg vil anbefale, det er Microsoft Clarity, som du også allerede har nævnt.

Det er et gratis værktøj, det fungerer rigtig fint. En ekstra fed funktion, de har lavet, det er AI Summarizers. Du kan bede den om at kigge på de sidste 10 optagelser, eller segmentere dig frem til 10 specifikke optagelser. Og så bede deres AI om at sætte dem igennem og opsumere for dig, hvad der rent faktisk foregår på dem. Og så lad den komme i hypotes om, hvordan du kan gøre det bedre. Og jeg oplever, at de virker rigtig godt som et filtreringsværktøj. Så i stedet for, at jeg skal kigge alle optagelserne igennem et manual, som bare tager tid.

Så lader jeg Microsoft Clarities AI kigge på den i første omgang og udvælger så de optagelser som AI mener relevant, og så sparer jeg lige pludselig halvdelen af den tid jeg skulle have brugt til Kro eller jeg kan bruge den mere effektiv på de rigtige optagelser. Og så vil jeg også lige nævne Mouslaw. Mouslaw det er et betalt værktøj, så der skal du have punkten oppe i lommen. Det koster måske 1000 -2000 kr. om måneden. Men hvis du arbejder seriøst med Kro og bruger rigtig mange penge på digital markedsfæring, så er det også et meget bedre redskab end Microsoft Clarities. Så Clarities det begynder værktøj, Mouslaw er et bedre værktøj.

Så hvis du bruger mange hundrede tusinder om måneden på adspend, så er det fjollet ikke at bruge 1000 kr. på mouseflow og få noget bedre design også. Fordi det kan hjælpe dig til mere, men kravity er et fremragende begynderværktøj. Så der findes rigeligt med værktøj, der skal gøre det her nemt for en. Men jeg vil også sige, at det vigtigste det er, som du siger til at starte med, at man rent faktisk lige sætter sig et mål med det. Det kan sengsværd stigende kompenseringsrette. Så har man bare en eller anden målstilling af arbejde udefra, og at man gør det sin.

til en løbende ting, fordi sejtet udvikler sig af løbende, ens produktsotiment udvikler sig af løbende osv. Det er sådan lidt en misforståelse af, at man laver krog fem timer en gang om året, og så har man sat to streger under den. Det giver ikke rigtig mening, hvis man rent faktisk tænker over det. Sådan et sidste lille spørgsmål i dag. Hvorfor tror du, krog ikke er mere prioriteret i dansk regering, da vi har også forsøgt at lave produkter om det, Obsidian har lykket sådan nogenlunde, men interessen for konverteringssotimering er bare ikke kæmpestor i forhold til, hvad vi oplever fra f .eks. vores tyske kollegaer.

Kristian Tinho (11:30)
Jeg tror, det har noget at gøre med den statistiske signifikance, vi rigtig gerne vil arbejde med. Vi vil gerne være sikre på, at når vi laver den her ændring på hjemmesiden, så skal det også resultere i enten højere eller lavere konverteringsret. Forhåbentlig højere. Issuet er bare, at de fleste e -commerce 'er i Danmark arbejder primært med det danske marked. Mange er heldigvis kommet ud på større markeder, men det danske marked er bare så lille kontra, hvad man ser over i USA, hvor KRO er en kæmpe del af det marketingarbejde, man laver løbende. Jeg tror, det helt klart har.

Har noget at sige, at den statistiske signifikance kan være svær at opnå.

Halfdan Timm (12:08)
Ja, og så tror jeg også, det har noget at gøre med, at hvis du bruger 10 .000 kr. på digital marketing om måneden, så skal du ikke arbejde med krog. Det giver ikke mening. Hvis du forbedrer det med 10%, så svarer det selv, at du bruger 1000 kr. mere om måneden. Altså, det giver simpelthen ikke mening i de små tal. Og der er vi udfordret i Danmark af et lille land, så der er mange webshops, som simpelthen ikke bruger nok penge på digital marketing, så det skal arbejde seriøst med krog. Omvendt så, hvis du bruger 100 .000 eller 500 .000 kr. om måneden, så giver det ikke mening ikke at gøre det. Altså, det er også sådan... Altså, fordi mindselshopskaber, det har ikke mening.

For det største shop sker det mega gode mening, og det gør det ikke alligevel. Så det er jo ret lidt noget helt andet i USA, hvor der findes sådan virkelig mange dedikerede kru -agents, der gør det helt vildt godt og er meget positioneret osv. Det ser vi ikke rigtig på det danske marked, og vi heller ikke selv lykkedes med at få folk til at tænke kru først. Men jeg må også bare sige, at hvis de bruger 10 .000 eller 20 .000 om måned, så giver det heller ikke mening for dem at lave en kæmpe indsats. Så starter vi også bare ud for dig af en lille shop i Danmark, af rigtig lille, hvor vores tyske kollegaer er. Det er bøgero, vi har købt i Leipzig. Hvis de har en mellemstor kunde, bruger mange, mange million

Eller om året i hvert fald. Men det er bare større i Tyskland, og det er endnu større i USA. Så der kan man sige, at der er kruer og sjovere på større markeder, fordi alt andet en, så kan du skælde af det mere og bruge flere penge på det.

Se episodeoplysninger


Abonnér

Lyt til Marketingpod.dk med Halfdan Timm & Kristian Tinho med en af vores mange populære podcastapps eller -arkiver.

Apple Podcasts Spotify Overcast Pocket Casts Amazon Music YouTube
← Forrige · Alle episoder · Næste →