← Forrige · Alle episoder · Næste →
Shorts: Skal Anja give gratis produkter til en (forkælet) influencer? Episode 16

Shorts: Skal Anja give gratis produkter til en (forkælet) influencer?

· 16:23

|

Halfdan Timm (00:03)
Tak så meget.

Kristian Tinho (00:04)
Helv den.

Halfdan Timm (00:06)
I dagens korte episode inspirerede jeg et opslag, som jeg så i værksætternetværk på Facebook, hvor folk skriver om alt mellem Øst og Vest. Der var et opslag, jeg synes var rigtig interessant og faktisk godt kunne tænke mig at høre dit take på, fordi jeg ved, at det er noget, du arbejder med med mange af dine kunder. Så lad mig læse spørgsmålet op. Det lyder... Jeg er blevet kontaktet af et par influencer efterhånden, som vil have mit produkt gratis mod at de fremviser det i en story på deres platform.

Jeg ved at mange firmaer benytter sig og indfører sig, men jeg synes virkelig det er en forkælede holdning at sige jeg elsker dit produkt, det er mega fedt. Vil du få hermed det gratis? Har I andre oplevet noget lignende at hoppe i på? For det første, jeg er vild med Anja at du synes det er en forkælede holdning. Jeg er helt enig. Først fremme slår jeg mig til, at jeg er fuldstændig enig i folk der skriver at jeg elsker dit produkt, må jeg få det gratis. Det er enormt forkælet. Med det ud af vejen, så kan det jo godt være at det faktisk er en god idé at gøre det.

Kristian Tinho (00:43)
Hehehehehe

Halfdan Timm (00:55)
Og det er det, vi skal snakke om i den her episode. Lad os starte med at sige, high -level influencer marketing. Hvor meget snakker du med dine kunder om det i øjeblikket?

Kristian Tinho (01:04)
Faktisk relativt meget, og der er mange, der sidder med samme spørgsmål som Anja. Man kan sige, at man kan perspektive lidt over. Det svarer til, at jeg sidder og skriver ud til virksomheden og siger, hvad jeg skal ikke lave noget annoncering for jer, så kan jeg få nogle gratis produkter. Selvom det ikke er influencer marketing, men det er gennem paytosial eller whatever vi nu engang tilbyder. Det er lidt hard selling, men som du selv siger, hvis vi går op i helikopterperspektivet og siger, hvorfor er det uhovedet relevant i første omgang influencer marketing? Og det er det her, jeg sidder og snakker med ret mange cases om.

Spørgsmålet er jo, vil du gerne ramme en meget specifik målgruppe, hvor du ikke selv er talsperson, altså afsender, men det er en person, som den her givende målgruppe følger eller ser op til? Jamen så er influencer marketing altså relevant, og det jeg ved godt, det her det er en alt andet lige betragtning, fordi hvordan sikrer man sig, at den her målgruppe er specifik, den man gerne vil ramme, hvordan sikrer man sig, at målgruppen rent faktisk følger vedkommende, altså den her influencer, fordi at de ser op til vedkommende? Det er det, der er svært, men...

Kigger vi på selv ved influenceren, i en allerede en lige betragtning, så har de en målgruppe. Influenceren er et direkte talrør. Du kan sammenligne det lidt med Metads, hvor du målretter målgrupper, du laver annonser dertil, men der vil det typisk og ofte være din egen virksomhedsprofil, der ligesom er afsender. Her har du en talesperson. Og hvad gør det? Jamen det skulle gerne gøre sig frem, at det gørs korrekt, at de blåstempler dit produkt, dit koncept, din forretning.

Det er altså rent branding -mæssigt noget, som virkelig kan være med til at flytte et brand fra A til B til C. Altså flere niveauer op. Til slut, når man kigger helt ordnet set på det, så er det noget, vi snakker rigtig meget med vores case -sæson. Det er den her materiale, man får fra influenceren. Ofte er det noget, der performer rigtig godt på de sociale medier, fordi det er typisk, forhåbentlig afhængig af, hvordan man gør det relativt autentisk. Og det er en person, som er kendt enten.

Hvis alt det her lyder relevant, så er influencer marketing allerede lige relevant. Issuet er bare ofte den måde, det eksekveres på. Jeg ved ikke Halfton, når du sidder med jeres case til, er influencer marketing noget, man snakker meget om, eller er det noget, man tidligere snakkede meget om? Historisk set og i dag bare lidt sådan, de er bare nogle forkældede personer.

Halfdan Timm (03:24)
Jeg har lyst til at dele den op i to, fordi jeg synes, at influencermarketing kan jo bidrage med to ting. Den ene er distribution, og det andet er content. Så man kan sige, at hvis der er en influencer, der tager kontakt til din virksomhed og siger, at jeg vil gerne have nogle produkter gratis, så kommer jeg til at promeverbe dem. Som jeg vil sige, så køber du ind på to ting. Den ene er, at de kan give dig noget eksponering overfor en given målgruppe, som du taler ind i før. Så det er jo et alternativ til at købe Facebook -annoncer, eller hvad det nu skulle være til at nå en given målgruppe.

Stemt at sige, der betaler dem for at distribueret ud i deres netværk. Og værdien afhænger jo så af, hvor stor en følgerskare de har, hvor relevant den er, hvor godt materiale de har. Der er der en masse viabler i. Den anden, det er jo, at de laver noget indhold. Og hvis du har rettigheder til at bruge det indhold, så kan du jo tage det og bruge det på dine egne kanaler. Og jeg vil faktisk sige, at den største værdi af influencer marketing, som jeg ser, det er at få nogle andre personer, som er dygtige til at lave indhold til at lave UGC, User Generated Content Style materiale, om dig og dine virksomheder, og så bruge det på dine egne kanaler.

Jeg er faktisk overordnet ret skeptisk omkring influencer marketing i det hele taget. Også ud fra et brandperspektiv, fordi der er noget, du ikke har kontrol over. Og jeg tror, der er mere effektive måder end at ud. Jeg tror, hvis man måler CPM -pris på influencer marketing, er den virkelig høj. Altså, hvad betaler du effektivt for at komme ud per 1000 personer i forhold til andre platform, så tror jeg, den er virkelig høj. Og den må også godt være højere end for eksempel Facebook, fordi du kommer også ud med en talesperson for brandet, som har en målgruppe, hvor i forhåbentlig kender vedkommende og stoler på vedkommende og så videre. Så det skal heller ikke koste det samme.

Men er det 10 gange eller 100 gange så meget værd? Det kan jeg godt være lidt skeptisk omkring. Til gengæld er det, at de laver materiale, som du får rettighederne til at bruge, og du kan bruge på din egen kanal, og har vi set fantastiske cases på, fordi folks eget UGC style materiale er meget mere troværdig, end hvad som helst en virksomhed kommer til at lave. Så jeg vil sige, influencer marketing er noget, vi taler om, men jeg synes, det mest omstår sig, når du er på en content creation perspektiv, er jeg mere skeptisk i forhold til distributionskanalet i det hele taget.

Og det har lidt at gøre med prissætning også, fordi du har skrevet i dine noter, at influencers ved i dag i højere grad, hvad de er værd. Og jeg vil jo angribe den og sige, at influencers har en urealistisk idé om, hvad de er værd, fordi de ikke selv har en virksomhed og tror, at de er meget mere værd, end de rent faktisk er. Altså, hvad møder du ude i markedet, når du snakker med influencers på vejene af dine kunder? Er deres prissætning realistisk, eller er en person med 10 .000 følgere, der vil have 50 .000 for et opslag? Altså, fuck af.

Kristian Tinho (05:26)
Ja.

Ja, præcis. Og det afhænger lidt af, hvordan vi definerer de her influencers, ikke? Fordi vi kan jo tage den helt brede, det er mikro og makro. Men dem, der rent faktisk leverer noget content, hvor vi må bruge contentet bagefter, vi har brugsrettighederne til den. Altså content er jo på sin vis en handelsvar i dag, som er ret meget værd. For alle er jo enige om, at content det er trods alt det, som annonserne i sidste ende kommer til at leve af. Jamen, hvad er prisen? Så en ting er prisen for selve eksponeringen, og det andet er for selve contentet.

Det er her, hvor den kan blive svær. Jeg er fuldstændig enig med, at der er nogle influencers. Jeg er ked af det, men det er ofte dem, der er under de store agencies. Hvor det er der management fee og det ene og det andet. De bliver så dyre, at det kan slet ikke betale sig. I hvert fald ikke for de mindre annonsører.

Halfdan Timm (06:23)
Nej, så skal det virkelig være store virksomheder, som har en helt anden tilgang til deres budget og tilægger det en virkelig stor værdi i hvem der står som afsender. Men så er der jo hele mikromarket, hvor det måske er mindre beløb eller er filetbaseret eller bare for produkter. Er det sådan stadig... Hvor meget er f .eks. filetbaseret, indfølgende til marketing, altså risikofri indfølgende til marketing, hvor meget er det en ting i dag?

Kristian Tinho (06:47)
Det er ret meget en ting faktisk. Der er lidt langt mellem snapsene i forhold til, om det rent faktisk virker. Vi sidder med en del cases, hvor vi kører det her enten hvor vi selv kører det for dem eller det kører igennem en af de platform, der nu engang findes dertil. Man skal bare ikke gemme ret mange influencers før at det bliver decideret rentabelt. Men så kommer næste problemstilling her, fordi spørgsmålet er om man ser influencer marketing som sådan en one -off løsning, hvor der bare skal ske salg her nu. Eller om man ser det som en kontinuerlig...

komplementær del af ens marketing mix. Og det her hvor jeg tror der er rigtig mange der går fejl af det, det er den klassiske og jeg kan selv huske det. For fem -seks år siden kunne man give produkterne til en influencer og så blev der også skabt 100 og selv dagen efter. Det var fantastisk. I dag er det bare...

Halfdan Timm (07:31)
Der kunne man tale om, at de ikke vidste, hvad de var værd. Måske for 5 -6 år siden.

Kristian Tinho (07:34)
Der kunne man tale om, at det er for pokker. Det var tidere for os, men det er nok meget godt, at de var... Hvor i dag, hvordan skal jeg sige, det her med at kontinue at have et samarbejde, og måske gå lidt væk fra... Altså, indflydelse af termet, mere som brandambassadør, som vi jo ser. Og det her, hvor det bliver lidt mudret, fordi hvad er man en af dem content creator, men indflydelse af en brandambassadør?

Halfdan Timm (07:37)
Du har en malse der!

Kristian Tinho (07:56)
Men hvis man taler ind i brandambassadøret idé om, at man får nogle influencers. Nu vikler jeg selv rundt i de her terminologier. Lad os holde os til influencers. Man får dem ind, de her mikro influencers. Man laver et rigtig godt samarbejde med dem. Man får noget content, de poster løbende, fordi de er glade for varerne. Det tror jeg på. Og jeg tror blandt andet på det, fordi jeg har set, at det virker. Men også fordi det virker på mig selv. Nu har jeg nogle bekendte, nogle gamle retter her i Aarhus. Det er bare et lavpraktisk konkret eksempel. Som løbende deler af, at de er nede og fundet mad hos en ny lokal takeaway, der er her i Aarhus.

Jeg har aldrig fået øjnene op for dem, fordi det er i den anden ende af byen. Hvis ikke, at de havde snakket om det. Det der så sker, det er, at jeg sidste uge skulle... Der skulle jeg have aftensmad her på kontoret, og gå ind på Volt, hvor jeg nu engang bestiller. Det skulle være nemt, de skulle levere os. Og der vælger jeg faktisk lige præcis den her restaurant. Fordi jeg vidste, at min kammerat, at min bekendte, som nok vil kategorisere sig som mikro -influencer, jeg tror det er en 23 .000 følge eller sådan noget på Instagram. De har sådan...

Halfdan Timm (08:49)
Det er jo det samme som du har på LinkedIn. Sådan virkelig micro. Ja, micro BSOB indfører en, så jeg er glad med at se din opslag.

Kristian Tinho (08:53)
Så det ville faktisk have meget mikro -influens, for ellers ikke. Men det gjorde jeg faktisk, og jeg tænkte, at det var spændende. Det spørgsmål er så, at den her restaurant eller takeaway, når de får den her ordren igennem bold, hvem attribuerer de så, at jeg har lagt ordren der? Og det er her, hvor den her ongoing proces her, nu skal det ikke blive en attribution snak, men jeg tror bare, at det er så ekstremt vigtigt.

Halfdan Timm (09:12)
De har jo ingen chance. De har jo ingen idé. Absolutt ingen chance.

Kristian Tinho (09:23)
Og den er svær i stor skala.

Halfdan Timm (09:23)
Jeg tror, der er en god pointe i det. Der er en god pointe, fordi nu, hvis vi går tilbage til Agnas oplæg i værksernetværk, og hun siger, at det her er en god idé, hvis du måler på det, så bliver det sgu nok ikke en god idé. Lige meget hvad. Altså, det tror jeg ikke. Det afhænger også af, hvilke forventninger man går ind til det. Og der har jeg også respekt for, at der findes opafonden marketing -kampagner, hvor du ikke måler på tingene direkte. Altså, når vi laver marketing -bio i efteråret, og taber en lille smule penge på at investere 1000 personer i biografen, direkte målbart er det, når der...

nok en dårlig forretning for os, men jeg er sikker på, at det nok skal være en god forretning for os hen af vejen og give 1000 personer en forhåbentlig god oplevelse og mega andet nedbrunnsvir. Så opafårende marketing har jeg også respekt for, men man skal også bare være klar på, at indførende marketing er opafårende marketing. Altså det der med at gøre det med affiliates, jeg ved godt, det er en ting, men jeg har godt nok heller ikke set, at den lykkes særlig tit, men jeg synes, at det er der, hvor det virkelig er fedt, og der hvor det lykkes, det er, at det er den samme person som lidt...

Bliver ved med at gøre det over en længere periode for et brand, og man kan bruge indholdet direkte i analysering og få bygget en eller anden form for storytelling op omkring det. Der kan man til gengæld også lave nogle kanonfede ting. Men det er også dyrt at tage lang tid og virkelig opafondt, og det er jo så bare spørgsmål om man rent faktisk er klar på det. Og der tror jeg, at der har været en historisk sindensdag, at der er nogen, der så influencer marketing som lidt sådan et quick fix og en kampagne, vi kunne sætte i gang. Og så får vi bare en masse alle dagen efter.

Og så tror jeg, at man med den indstilling bliver skuffet. Og der bliver man jo helt ærligt skuffet næsten lige meget, hvilken marketingkanal man sætter i gang, hvis vi skal være rigtige.

Kristian Tinho (10:49)
Jeg har et godt eksempel i den forbindelse. Et halvt år siden samarbejdede vi med en masseforskede indfølses på en case. De fik til at sende produktet, og de fik en procent sats. Jeg tror, det var 10 -15 % af alle salg, de skabte. Vi sendte ud til 60 forskellige stykker, og der var måske 10 af dem, der skabte nogen salg. Der var én, der gik fuldstændig af mock. Det var ikke den profil, man troede, ville gøre det allerbedst. Der var ca. 10 .000 følgere. Vedkommende havde været i finalen i et...

Det kendt danske tv -program på DR1, men var ikke vundet. Det var nok mellemting mellem, hvad man ville kalde en mikro -markro -influencer i Danmark. Vedkommende her laver postet en søndag omkring det her givende produkt, som er målret til børn. Hun havde selv børn, og hun viser, at børnene så har fået det her produkt i hænderne. Uden at komme det nærmere. Det skabte ikke rigtig nogen salg. Det, der skabte salg, var, da hun søndagen efter postede.

Den oplevelse, hun og børnene havde haft med produktet, så lover jeg dig for, at det gik af mok. Hun skabte, og jeg var lige med at tjekke her til morgen, plus 200 salg, og average order value var på plus 600 kr. Men det var jo ikke efter den første story. Det var helt vanvittigt. Og det var altså ikke efter den første story, det var efter to -tre stories. Det, der så er sjovt, det er jo, at når vi forsøgte så igen, selvfølgelig efter et halvt år, der var slet ikke samme succesret. Der var succes, men der var slet ikke samme succesret. Og det var fordi, at hendes målgruppe heller ikke blev større. Men det var jo bare vildt at se.

Halfdan Timm (11:59)
Det er 120 .000.

Ej.

Kristian Tinho (12:15)
Det er et konkret eksempel på en målgrupp, der bliver taget ind i, men hvor det ikke er første gang, at du smækker noget ud på den her målgrupp, at de videre på, det er andet, tredje, fire gange, hvor der står en talesperson og blåstimpler det her produkt her til den målgrupp, du gerne vil ramme, og det fungerede jo fremragende. Det var et fantastisk samarbejde. Og det er igen det her med ikke at se det som en one -off -løsning af de morgener, der skal i omsætningen komme, men mere som et løbende samarbejde.

Halfdan Timm (12:40)
Hvis nu Anja vælger at gøre det her, giver hun nogle... Jeg ved jo ikke, hvad hun sælger. Altså om det er noget tøj til 500 kr. eller en køkken til 100 .000 kr. Lad os antage, hun siger ja tak til den person her. Hvordan sikrer hun så, hun får mest værdi ud af det? Og der tænker jeg også noget som for eksempel sparkat på TikTok. Vil det være naturligt at tage brug til sådan noget her? Nu spørger jeg dig, fordi du ungst skulle bruge TikTok.

Kristian Tinho (12:43)
Nej.

Af at få pokker sparkas på TikTok og pangdangen som man siger, partnership ads over på Meta, fungerer jo fantastisk godt. Og det er jo igen det her med, at enten så er du som virksomhed afsender på annonsen, eller så er influenceren afsender, eller så kan du lave dem sammen. Altså hvordan man co -lister den her annonse. Og vi ser bare gang på gang, at lige så snart at man får en rigtig person på, især hvis det er en som den givende målgruppe følger, det gør bare noget ved click -through -rateen, det gør noget ved engagemente, det gør noget ved antallet af salg, så hvis man kan få influenceren med.

Halfdan Timm (13:28)
Kan du lige se helt lavpraktisk, hvad er sparkert på TikTok, og hvordan sætter man det op, hvis man så har et indfølgenset samarbejde?

Kristian Tinho (13:34)
For eksempel, indfluenceren lægger et organisk post op omkring det her givende produkt. Der er flere forskellige måder at gøre det på, men influenceren skal lavepraktisk ind og sende dig som annonsør, det her ID for det her post, hvor det er at indfluenceren giver lov til, at man må køre annonser. Det gør man så, går ind og sætter det op helt lavepraktisk i TikTok at managern, og så får man faktisk lov til at køre annonser for influenceren som afsender.

Det fede for influencererne er, at en ting er, at de måske har fået noget betaling for det. Det andet er, at de får også en masse views og typisk også en masse følgere og likes på deres andre videoer. Så det er en måde for dem at komme endnu videre og bredere ud. Så hvis man mangler et godt argument for, hvorfor influencererne skulle gå med til det her, så skulle det nødvendigvis være, at du får så meget eksponering. Og vi betaler altså for den her eksponering. Men det er jo samtidigt godt for annonsøren, fordi der er en talesperson, der bl .a. stemler produktet.

Halfdan Timm (14:26)
Hvad med ejerskabe indholdet, hvis man bare er der sammen med en influent? Der ville jeg jo tænke, jeg ville nok kun gøre det her, hvis jeg kunne få lov til at få materialet at bruge på min egen kanal. Er det en normal vilkår, og det jeg accepterer, at influences, at man selvfølgelig ejerskaber over materialet og rent faktisk bruge det, eller er det noget, man betaler selvstændig for, eller hvordan fungerer det?

Kristian Tinho (14:46)
Enormt forskelligt, og det her, hvor det bliver lidt lakrids. Kører man igennem nogle af de større platform, der findes derude, så er det typisk en del, eller en fast del af det. Eller så kan man i hvert fald tjekke det til, hvor man måske skal betale lidt ekstra for de her samarbejdere. Men går man ud selv og laver samarbejdere direkte, skriver slight in the DMs på Instagram hos de her influencers, så skal man altså lige være opmærksom på, at man får et accept fra dem, om at man må bruge det, og i givet fald, hvor lang tid.

Og det er her, hvor... Vi har set nogle af brandenalderne på den her. Man skal selvfølgelig sikre sig, at man må have lov til at bruge det herinde.

Halfdan Timm (15:25)
Jeg tror også, at det er der, man får størst værdi ud af det. Så hvis vi nu skal tilbage til Anjelses oprindelige spørgsmål i værksætnetværk. Der er en person, der har skrevet, at hun vil gerne have min produkter gratis mod at promovere det. Skal jeg rent faktisk gøre det? Mit take vil være, hvis dit produkt ikke koster kanon meget, lad os sige 500 kr. eller 1000 kr. eller et eller andet andet del, og du får mulighed for at bruge materialet efterfølgende i din egen annoncering, ja, så vil jeg gøre det.

Fordi det koster det alligevel at få lavet noget materiale med en eller anden content creator. Du kan bruge det på siden til øge kommenteringsgraden. Du kan bruge det i det imbecytelige analysering. Og det kan være at det virker. Hvis ikke det gør, så skal det nok overkomme det. Så jeg tror, jeg ville tage den. Hvad ville din anbefaling til, Anja, være opsummet?

Kristian Tinho (16:03)
Jeg er fuldstændig enig med dig, og så skal man også huske på, at det var en ret stor influencer, så vidt jeg lige kunne læse mig til, der selv havde kontaktet, selv gav udtryk for, at hun elskede produkterne. Jeg tror, der er en potentiel brandambassadør der, og derfor vil jeg også sige ja.

Se episodeoplysninger


Abonnér

Lyt til Marketingpod.dk med Halfdan Timm & Kristian Tinho med en af vores mange populære podcastapps eller -arkiver.

Apple Podcasts Spotify Overcast Pocket Casts Amazon Music YouTube
← Forrige · Alle episoder · Næste →