← Forrige · Alle episoder · Næste →
Google beholder cookies + Google dropper AI i SERPs + Netflix elsker annoncer + Affiliate marketing Episode 30

Google beholder cookies + Google dropper AI i SERPs + Netflix elsker annoncer + Affiliate marketing

· 47:48

|

Halfdan Timm (00:02)
Kresen.

Kristian Tinho (00:03)
Vi starter med de tre nyheder, som vi har udvalgt fra den forgangende uge. Google dropper officielt udfasningen af tredjepart cookies i Google Chrome. I stedet vil Google lade det være op til brugerne selv at træffe en beslutning for, hvordan de ønsker deres adfærd på nettet skal trackes. Den nye tiltag forventes at skulle godkendes af tilsynsmyndighederne.

En større undersøgelse foretaget af BrightEdge viser, at AI overviews, altså Googles AI -baserede søgeresultater, kun vises på 7 % af de søgninger, som undersøgelsen er baseret på. Det er en all -time low, siden BrightEdge i slutningen af sidste år startede med at overvåge AI overviews -resultaterne på tværs af en masse søger. Det især søgeroerne inden for kategorierne uddannelse, underholdning og e -commerce, der har oplevet et dyk. Derudover tyder undersøgelsen også på

at user -genereret indhold, såsom indhold fra Reddit og Quora, har mistet en stor andel af deres AI overview citations, altså citater direkte fra

Netflix ønsker at øge antallet af brugere, får vist annoncer på platformen og kigger i den forbindelse indeni og udfas det billigste annoncefrierebundemang. Helt konkret vil Netflix nu udfas sit billigste annoncefrierebundemang i Canada og Storbritannien med planer om at så gøre det i USA og Frankrig. Det vil give Netflix mulighed for at sælge endnu mere annonceplads til annonsører.

Halfdan Timm (01:24)
Jeg synes, er nødt til at starte ved den første med Google Chrome og 3 .parts cookies, fordi det her er en nyhed, der virkelig bliver misforstået af mange. Så lad os lige snakke om, hvorfor de gør det her, og hvem det er, rent faktisk har interesse i, hvad der sker her. Så det her med udfasning af 3 .parts cookies, det er jo blevet sådan lidt en joke, fordi Google ville oprindeligt gøre det i 2021, så skydde de til 2022, 2023, 2024, så skulle det være 2025, h1, og nu er kommet ud med bloggenlægger og sagt, fuck it, vi dropper det, vi dropper det venner.

Google siger årsagen, at de ikke finde en passende løsning til at erstatte 3 .parts cookies, og at ville kræve for meget, at industrien skulle omstille sig. Hvilket jo ikke i sig selv er forkært. Det der er udfordringen, det hvad de planlægger at gøre i stedet for. Her skal man holde tungen lige i munden. Hvis man husker tilbage på 2021, der fik vi i april 2021 det, der hedder ATT, som står for App Tracking Transparency i iOS. Og det betød, at man ikke længere kunne spore den

på tværs af forskellige enheder uden at have et sæderelser for brugeren. Så hvis en person klikker på en annonce i Facebook eller Snapchat eller hvad det nu skal være, og kommenterer i browseren, så kan du ikke se, at det er den samme person med mindrebrugeren, har sagt ja til det. Og udfordringen er, at Apple spørger på en måde, som ikke giver dig lyst til at sige ja. De spørger, har du lyst, eller er du okay med, at Facebook sporer dig uden for appen, hvor i deres egen annonceplatform, der siger, at har lyst til personlige annonser, selvom det er fuldstændig det samme spørgsmål og samme regler, de skal leve op til.

Men det betyder bare, at den gennemsnitlige opt indrette for app tracking transparency globalt er 15%. Det vil sige 85 % siger nej tak, siger det her anoncer. Hvis vi så lige skal lave sammenkoppling med Google her. Det som Google planlægger at gøre, er i stedet for at depreciate et tredjepartskookies, så har tænkt sig at lade brugene bestemme i stedet for. Og det lyder som om de har tænkt sig at implementere noget, minder om app tracking transparency. Og her er der så mange, der tænker.

Google driver jo Google Adsense eller det her display -netværk, som jo er baseret på 3 .partskookies. Undersøgelser har vist, at når man fjerner 3 .partskookies, så fjerner man også i hvert fald 50 % af omsætningen fra publishers, fordi at ens ad -inventari bliver meget mindre værd. Så det Google vel ikke indsat rast i, fordi Googles display -produkt bliver meget, meget dårligere uden 3 .partskookies. Hvilket er korrekt! Folk de glemmer så den anden halvdel af den ligning, der hedder, at Googles to andre annonce -produkter, som er hænderligvis Search Ads og YouTube,

til at starte med, meget højere margin end display -annonser. Google har alt interesse i at skubbe omsætningen væk fra display, hvor de giver to tredjedel af omsætningen til den publisher, som viser annonsen til at starte med, så det vil sige, magazineet eller nyhedsplattformen eller bloggeren eller hvad det nu skal være. De får to tredjedel af omsætningen, og Google beholder én tredjedel, så marginen på display -netværket er meget dårligere end den 100 % -margin, som Google har på search ads og ofte 100 % -margin, har på YouTube ads.

Jeg har set sådan nogle LinkedIn -opslag fra folk, siger, Google undlader at skyde udfasning af tredjepartskookies, fordi de tjener penge på display -netværket. Og det troede jeg også selv på et tidspunkt, indtil jeg satte mig bedre ind i det. Google har al interesse i at udface tredjepartskookies, fordi det skubber folk over i deres højmage produkter. Så det skal folk sådan lige være opmærksom på det her. Og jeg tror faktisk, at den her, at lad det være op til brugeren, om de vil have tredjepartskookies eller ej, hvis 85 % siger nej, som er svaret, som vi fik fra Apple, det er basicly det samme. Om du så udfaser tredjepartskookies eller spørger

Det er basically det samme, der kommer til at ske. Hvad tænker du om opdatering

Kristian Tinho (04:52)
Du ved markant mere om det end mig, fordi allerede der kan jeg se, har sat dig endnu mere ind i det, end jeg har. Jeg havde nemlig også den første tanke, som du sagde. Display -netværket, hvad delen gør de med det? Men du er jo jo fuldstændig ret i search og YouTube. er jo markant mere at for dem. Så hvad kan man sige? Måske er den en gratis udmelding? Det jo det.

Halfdan Timm (05:11)
Ja, lidt fordi du ender det samme sted. Og det her er bare en måde hvorpå du skubber ansvaret over på forbrugerne i stedet for at tage ansvaret ind i forhold til regulator som ønsker udfasning af 3 .part skuggis, men du ender fuldstændig det samme sted. Jeg vil også lige sige, hvis der nogen der nu sidder og tænker, hey 3 .part skuggis bliver alt det godt, vi behøver ikke tænke mere over tracking. Skal vi lige huske, altså Apple udfasede 3 .part skuggis for 3 år siden, Firefox for 2 år siden. de andre browsers har ikke gjort det her. Og lige om lidt, hvis Chrome spørger brugerne, så siger 85 % nej alligevel.

Så det her ændrer ikke noget i forhold til den her overgang til den kugeløse fremtid, som man taler om, skal gøre sig klar på, uanset hvilken type virksomhed man er. Hvis man bruger penge på digital marketing, så skal man gøre sig klar til en kugeløs fremtid. Og en kugeløs fremtid er sådan lidt forkert begreb, fordi kugis forsvinder ikke. Når man snakker om en kugeløs fremtid, så snakker man om en fremtid uden tredjepartskugis, som er den, vi taler om her. Førstepartskugis, bliver. Altså, internettet kan ikke fungere uden førstepartskugis.

Hvis du lægger et produkt i kurven på en webshop uden førstepartskookies og laver en ny sidevisning, så har du glemt kurven, fordi det er i kukkeene, at din kurv bliver glemt. Altså, du kan ikke have et internet uden førstepartskookies. Det er lige på internettet. Men du kan sagesætte et internet uden tredepartskookies. Så er det bare mindre vær for annonsører, hvilket i sig selv også er et problem, men det fungerer stadig. bare dårligere. Lad os hoppe videre til nyheden nummer to. De her AI overviews. har lavet en episode tidligere om Search Generative Experience, hvor vi også jokede lidt omkring de her AI overviews, fordi Google ramte også skævt nogle gange.

Mit yndlingsexemple var det her med, du googlede, hvor meget lim skal jeg putte i min pizza. Og Googles siger, at omkring 100 ml lim passer rigtig godt i din pizza, fordi der er en eller anden skov, har shitpostet det på Reddit for 10 år siden. Og så kan Googles algoritmer ikke have en forskel på, det er ironisk eller ej. Der var en anden god ind, der var mange sten, jeg spise. Sten om dagen, det er meget godt, siger Googles, er jeg over -viewerer. Der var nogle ret grælde nogle.

Det skal vi ikke nævne her, men der var nogle ret grældende nogle, hvor Algoritmen også bare har givet et svar på ting, som den helt tydeligvis ikke skal give et svar på. Jeg tror, Google har lanceret for hurtigt her, og jeg er generelt storfan af, jeg lancerer tidligt og så lærer noget af det. Men hvis jeg var verdens største tech virksomhed, så ville jeg måske have lanceret lidt langsommere end det

Kristian Tinho (07:21)
Jamen helt enige, jeg tror det bare gået for stærkt for dem, fordi når man så kigger på tallene, nu er det jo BrightEdge, har lavet den her undersøgelse, nu viser artiklen ikke her, hvor mange søgtermmer de tracker på, men det skulle eftersigende være mange, mange, mange tusinder. Og det en ret markant fald i forhold til starten, hvor AI overviews blev rullet ud over i USA primært. Når jeg sidder og kigger på nogle af tallene her, for education queries, der er det droppet fra 26 % til 13%. For entertainment?

Halfdan Timm (07:49)
26 % af alle googlesøgninger inden for Education havde en AI -genereret visning, som så har faldet til 13 nu.

Kristian Tinho (07:51)
Yes.

Lige præcis. Inden for entertainment fra 14 % til 0%. Og inden for e -commerce 26 % til 9%. Det er nogle ret markante fald inden for de her områder her. Det skulle være de her tre områder, der primært har oplevet det her store fald, hvor det skulle være mere eller mindre status quo på de andre. Jeg lidt spændt på, jeg kigger jo især på e -commerce -delen, og er lidt spændt på at se, hvordan det egentlig ser ud her om et års tid, om det også er tilfældet, at vi bliver hernede.

Halfdan Timm (08:20)
Men jeg synes egentlig også, det giver mening, falder, fordi hvis du laver et produktstøning på e -commerce, så er du heller ikke interesseret i at få en eller how -to beskrivelse. Altså hvis du ser på en kaffemaskine, så vil jeg nok gerne købe en. Jeg vil ikke vide, hvordan jeg rænser en eller anden tilfælde i kaffemaskinen. Så der er ære overviews. Det var måske også lige lovlig meget at have dem på 26%. En ting, lægger mærke til, det er, at Reddit specifikt er faldet 85%. Og det vil jeg bare sige, det er 15 % for lidt, fordi jeg hold kæft, forstår der meget lort inde på Reddit.

Kristian Tinho (08:24)
Det det.

Halfdan Timm (08:45)
Det er jo troligt, har fået lov til at beholde sig meget. Den der med lim i pizzaen, den kommer også på Reddit, fordi folk skriver alt muligt lort derinde, og det svært algoritmisk at læse og forstå i uni. Altså det der mange mennesker, der har svært ved at forstå, jeg se på de ellers fremragende jokes, laver på min LinkedIn -opslag, som det heller ikke alle, forstår, vores memes, som også flyver over hovedet på folk nogle gange. Og kvoten er i fald 99 ,69%, det er jo også bare Google, der siger, ja, det stole vi ikke på, det materiale ligger derinde.

Men jeg synes, er ret vildt. Jeg er sikker på, at AI kommer til at fylde mere i søgeresultaterne i fremtiden, men det kan godt være, der går et lille øjeblik længere. Lad os lige tage Netflix til sidst. har valgt at fjerne deres billigste reklamfri abonnement. Netflix har abonnemangspriser i forskellige tiers afhængig af, hvor mange enheder du ønsker at være lokket på, om du ønsker det i 1K og 4K osv. Tini, har du et Netflix -abonnement, og er det med eller uden reklamer, hvis du har

Kristian Tinho (09:37)
Jeg har et, det er uden

Halfdan Timm (09:40)
Ja, jeg har også et uden reklam, men det nok fordi jeg signede op fra det, har haft i mange år. Ja, altså dengang var der ikke nogen reklamer. Det interessante det er jo, at hvis man kigger på den CPM -pris, som Netflix kræver for deres annoncer, hvor de faktisk startede med at have en meget høj CPM -pris, og så de faldt en del ned senere. De lå på en CPM -pris, som var omkring 10 gange YouTube faktisk til at starte med. Og det kan jo give mening, hvis altså adinventorier 10 gange bedre, og så har annoncererne nok fundet ud af

Kristian Tinho (09:45)
Lige præcist.

Halfdan Timm (10:05)
Det var ikke 10 gange bedre, så deres priser er faktisk faldet en hel del tid lønere særingen. Hvis man ellers havde siddet i køb ind på den amerikanske Netflix med reklamer. Så det er noget billigere det har været tidligere. Men på trods af CPM -prisen er faldet, hvis man så tager CPM -prisen og så ganger op med de tal vi kender fra Netflix abonnenter og hvor meget materiale det ser. Så ved vi, at reklameabonnementet for Netflix er markant meget mere profitabelt end det reklamefri abonnement. Så det her det er det mest logiske trin i hele verden. Det billigste reklamefri abonnement, det det som Netflix har tjent færre penge på.

De tjener flere penge på, du enten betaler mere for abonnementet, eller at du faktisk tager reklamerne. Fordi reklamerne er en bedre forretning for dem. Så det giver al mening i verden det her. jeg tænker også... Altså... Det giver mening for mig, at flere streaming -platformer kommer til at gå mere over det her. Jeg Disney Plus har gjort det samme, Prime har gjort det samme. Jeg ved ikke, om der andre, også har gjort det. Men jeg tror, her det er fremtiden, at man subsidiere priset på abonnementet.

ved at acceptere reklamer, hvilket jo er sjovt, fordi noget af det, var fedt ved streaming -tjenesteren til at starte med i forhold til de gamle tv -pakker, var, at der ikke var nogen reklamer. på den måde så... Du kan huske det her Batman -citat, at you either die a hero or live long enough to see yourself become the villain. sådan lidt det, sker med Netflix og reklamer i abonnementet

Kristian Tinho (11:12)
Vi ses.

Halfdan Timm (11:25)
Din uddagens emne er affiliate marketing. ved jeg, du har glædet dig meget til at snakke om. er lidt ligesom hver gang, sætter en tracking episode på.

Kristian Tinho (11:31)
Ja, er fuldstændig rigtigt. Affiliate Marketing er et område, jeg har og beskæftiger mig enormt meget med, og som jeg har en stor forkærlighed for, men som desværre også er, hvad skal man sige, ekstremt misforstået i min optik ude i markedet. det der flere årsager til. Det der er forhåbning med dagens afsnit, det er at komme vidterbredt omkring Affiliate Marketings verden definerer nogle af de aktører, befinder sig på det her marked her.

Og så til sidst komme med nogle helt konkrete tips og tricks til, hvordan man egentlig skal forholde sig inden for markedet her.

Halfdan Timm (12:07)
Vi har delt det op i tre kapitler. Vi har lige en kort indflydelse til, hvad de fleste kender af affiliate -marketing. Men vi starter lige med, hvad er det rent faktisk? Så har vi et kapitel to, handler om, hvordan ser affiliate -market ud i dag? For der er fem -seks forskellige typer af affiliates, man generelt kan koble sig sammen med. Fx. på webshop. Og nogle af er en rigtig god idé. Nogle dem skal man lige vide, hvad man gør. Og så step tre, som jeg tror er relevant for rigtig mange. Nu har du et program. Det ligger der. Hvad skal du så gøre? Hvordan kan du rent faktisk få det her til at fungere bedre? Fordi det er ikke bare...

Selvom der er mange, behandler det sådan. Men lad os lige starte med at definere, hvad er det lige, den korte version, hvad er det nu, affiliate marketing er, og hvor er vi sådan med det i dag?

Kristian Tinho (12:45)
Sådan helt basalt set, så affiliate marketing handler om den her no cure no pay løsning. Altså betale kun for de salg, som din affiliate partner nu engang skaber. Og det er jo enhver virksomhed der er jeres våde drøm. Det er ikke at skulle betale for noget før man ligesom har fået nogle penge i kassen. Det er sådan den helt overorden, og det er jo drømmen omkring affiliate marketing. Realiteten er selvfølgelig en helt anden, fordi det kræver en del arbejde. Og det kræver også at man kan se, hvad kan man sige, igennem de her affiliate partner og gennemskue, hvad er det egentlig for en model?

som du lægger at arbejde med som virksomhedsejer. Det er, som jeg starter med at sige, en branche, tidligere har været præget af relativt dårligt omdømme, det har været præget af nogle hurtige typer. Affiliate -markedet har ofte været præget af, at der er nogle rigtig, rigtig, rigtig dygtige personer inden for digital markedsføring, som bare har brugt det på en lidt forkert måde. Kunne man ikke sætte den sådan op?

Halfdan Timm (13:38)
Jo, jeg synes, jeg startede i DGSR i en marketing i 2011. ved, du var også der omkring. Og dengang, arbejdede næsten alle med affiliate marketing. Men der var også noget med særligt SEO, som jo bare var lidt nemmere dengang. Altså der skulle mindre til at rank på nogle rigtig profitable søgninger. Men affiliate marketing dengang var også kendetegnet ved de lidt mørkere SEO -tekniker. Det har vi også lavet en episode om for nylig, så man kan gå tilbage, hvis man har lyst til høre lidt om shady teknikker og cloaking og alle mulige andre gode ting. Men det var der faktisk en del af i affiliate,

Hvis du kunne komme op og ligge nummer 1 på Quickloon, så lavede du en kvart million om måneden på det. Og så gør det jo ikke noget, hvis du brænder dit sejt af om et halvt år. Altså der har du stadig lavet brav af en forretning. Så det tiltrækker også nogle af de der typer. Der var også en del email marketing spam dengang. Denmark havde også lidt mindre restriktive lovgynning end vi har i dag. Danmark har sådan set altid været til den restriktive side, men var måske ikke håndhævet så meget dengang. Så jeg kan da huske, der var nogle affiliates dengang jeg startede, og man så op til de store drenge. Der var nogle af dem, bare havde spam -lister på 200 .000, hvor de hangbræd, altså vegtap tilbud.

Og det der ser du i stor træk ikke i dag. Det virkelig er lang tid siden jeg har set det. De fleste af fælgerets her ser, virkelig er dygtige, typisk contentfokuseret af f .eks. som arbejder med SEO og har nogle gode stabile sider og virkelig kan levere meget ved de. Så på den måde er f .eks. det blevet modnedligt som mange andre ting.

Kristian Tinho (14:50)
Ja, lige præcis i dag ville jeg jo gå så langt og at have kaldet det som en meget, meget seriøs branche med mange store, velrenumerede brands. Og mange, hvad skal man sige, blandt andet medier, der har taget det til sig. Så hele tanken omkring affiliate marketing, og det er noget, vi kommer til at komme ind på.

Halfdan Timm (15:04)
BT, Eksterbladet og mange andre. Philip Marketing fylder jo meget på deres sites.

Kristian Tinho (15:09)
Lige præcis, hvis man kigger i de store udelandser, New York Times, Forbes osv. har alle sammen taget det til sig. I dag starter vi med at kigge på de her forskellige typer af affiliates, fordi det kan godt være en verden, er lidt svær at gennemskue. Og orden at se, handler det om content affiliates, rabatkode cashback affiliates, influencer affiliates, PPC slash CSS -partner og så nogle lidt mere alternative services og tools, som er begyndt virkelig at komme frem.

Og vi vil forsøge at gå igennem dem en efter en, sådan så at vi får lagt et fundament for, hvad gør man egentlig, når man så har et program, man har oprettet sig? Hvad er next step så?

Halfdan Timm (15:44)
Ja. Lad starte med den første content affiliate, som nok er den, fylder mest i praksis. Det her er også måden, hvorfor jeg selv har drevet af affiliate marketing, da jeg startede i 2011 og de næste mange år. vi har et søsterselskab i Obsidian Digital, hedder Obsidian Media, der også driver forretning som content affiliate og har nogle sider, modtager en del trafik for de afuganiske søgeresultater. Så det her, er sådan et område, som vi kender ret godt. Som jeg skal den klassiske affiliate her opretter jo et site og kalder det dyneguiden, eller hvad den skal være, og skriver så nogle

lange indlæg om et givet emne og forsøge at komme op og ranke højt i Google søgeresultater. Og det har været en super effektiv strategi, fordi der er mange informationsbesedede søgninger på rigtig mange produkter. Jo større et køb, er, mere søger man efter det. der er nogle områder, hvor f .eks. inden for ting til hjemmet med robotplængklever og trampoliner og senge, som er nogle af de her klassiske afhiljedevner, hvor folk researcher for at finde det rigtige produkt, inden de bruger 10, 15 eller 20 .000 kr. på det. Men der er sket meget det sidste år, fordi det virker som om, Google er ved at tage sådan lidt et skridt...

væk fra de her content affiliates i søgeresultaterne. Hvad har vi oplevet

Kristian Tinho (16:49)
Vi kan se, når vi kigger på nogle af de største afhiljetssider, der lever af at teste og anmelde produkter, de har fået et slag i mange af dem på den organiske synlighed, hvor det i høj grad er e -commerce virksomhederne selv, der begynder at tage placeringer. Det noget af det, vi holder meget øje for er relativt nyt. Tidligere har du ikke kunne lave en produktsøgning på Google, uden at du kommer ind på et afhiljetssider. Det er lidt interessant at følge med i, hvad der sker der.

Og nu kom vi kort ind på AI overviews under nyhederne. er jo også en af de... Da nyheden kom ud om, at nu begynder AI overviews eller search -generative experiences at blive rullet ud hele verden over. Der ved jeg, der sad rigtig mange affiliatets og tænkte, hvad kommer der lige til at ske med vores sites? Fordi, som det ser ud og hvad vi har set indtil videre, så gør AI overviews, altså det her search -resultat, det at det citerer. Lidt ligesom vi snakker om med Reddit og Quora, så citerer det fra de her affiliatets sites.

som har brugt tid, kraft og energi på at anmelde og et produkt. Men hvad med af filiet linket? Ender de med få den her kommission eller ej? Og det et af de områder, som vi faktisk ikke kender svaret til endnu.

Halfdan Timm (17:58)
Ja,

Hvis man skulle tage et sånt to eksempler, som folk måske kender. Et ville være New York Times, som du nævnte tidligere med Wirecutter, som de har lavet som sådan et anmeldelsesmagasin, hvor de laver nogle virkelig, virkelig gode anmeldelser. Og man kan bare se i de amerikanske søgeresultater, at Wirecutter bare i New York Times fylder enormt meget. Og der er rigtig mange søgninger på fx Earphones Wirecutter og tilsvarende, hvor folk det er det sted at søge efter deres anmeldelse af noget for at finde det bedste. Et andet eksempel, det er hvis man skulle tage en dansk virksomhed, Momondo.

De fleste kender Momondo, er ren affiliatmarketing og har altid været det, men folk tænker ikke på det sådan sådan. De har lagt noget funktionalitet ned over deres flysømaskine, som også gør, den skiller sig lidt ud. Men Momondo er også i høj grad en contentaffiliat, som har været dygtig til at ranke på hotel plus by, fly plus destination, forskellige seværdigheder osv. Men det bare en affiliat, er meget dygtig og også har lavet tv -annonsering til at assemblere deres brand og store PR -kampagner osv.

Så jeg vil sige, her kategori af content affiliates, jeg tror i praksis er det der, hvor man vil hente den største omsætning for mange virksomheder, og mange af de steder, man vil hente det fra, vil du ikke tænke på som et affiliatesite.

Kristian Tinho (19:32)
Det der er enormt spændende her, et konkret eksempel, da jeg for fire år siden startede med være med i en case helt fra starten af, hvor Content Affiliates blev decideret en del af strategien. Vi satte os ned og sagde, at vi skal simpelthen være til stede hos Affiliates siderne, alt fra anmeldelser til test osv. Så vi sendte det her produkt til højre og venstre for at det kunne blive anmeldt og testet. Og i og med, at vi så blev nævnt på alle de her sider, store som små,

Kan vi nærmest atribe det tilbage til, at det var en af grunden til at rejnt faktisk blive skabt et decideret brand, som folk søgte efter, fordi vi brugte ikke penge på andet end affiliat. Der brugte vi så rigtig mange penge, fordi vi sat komissionsadsen relativt høj. Så brugte vi penge på Google Ads. Og så selvfølgelig SEO, men SEO -delen var ikke kigget ind dengang. Og vi kunne bare se, hvordan brandstødningerne steg steg steg. Jo, noget af det kan nok godt tilskrives Google Ads -indsatsen, men vi lavede ikke noget push på meter, så vi lavede generelt ikke rigtig noget push -markedsføring.

Det var ret imponerende at se, hvor meget det faktisk kan trække og få den her blå stempling fra alle de her, hvordan siger, tredjeparts websites. Så derfor lad os

Halfdan Timm (20:33)
Ja, som jeg kan sige, her der snakker vi ikke om affiliaten som brand, men det er faktisk, altså det var den virksomhed, du arbejdede med der, som annonsøren, som etablerede sit brand via affiliate marketing, fordi hvis man læser fem anmeldelser og alle steder det anbefales den samme, så køber du nok den. Så man kan sige, content affiliates, super fedt, nogle af de største, det kommer du til at arbejde med, og de kan virkelig drive reelle værdi.

Kristian Tinho (20:39)
Det er på sig.

Lige nær jeg kan. Lige nær kan.

Halfdan Timm (20:55)
Lad os tage i den næste type. Så har vi sådan noget som det hedder Rabattkode og Cashback Affiliates. Og nu begynder det at være der, hvor der skal vi være opmærksomme. Og jeg har en skræg historie, kan fortælle fra en af vores kunder her. Rabattkode Affiliates, er et sider, som forsøger at ranke på fx Christianswebshop .dk. Så ville de sige rabattkode til Christianswebshop .dk. Så ville de nogle gange have en rabattkode, og nogle gange så lænker de bare en med et affiliatlink og siger klik på den her, en rabattkode. Og så er der slet ikke nogen rabattkode, men så har de alligevel fået en kommission på det. Hvad er

Cashback er fælligest, fordi cashback er jo ikke noget, som er sådan giga udbredt i Danmark, men det er alligevel noget Visa blandt andet promoverer rigtig meget i øjeblikket.

Kristian Tinho (21:30)
Lige præcis, er nu lige i det her tilfælde, at hvis man køber igennem deres link, så får du nogle pengene, der du har som forbruger, og cashback websiteet, som du så er en del af, får også en del af den her kommission. De forsøger ligesom at push deres brugerskar til at bruge nogle penge hos de webshops, man så har en aftale med, og så deler de simpelthen den der kommission.

Halfdan Timm (21:52)
Jeg kan lige give en trækhistorie her i forhold til de her rabattkoder, Filiets. Jeg arbejder sammen med en ret stor dansk webshop. omsætter omkring 50 -60 millioner om året eller et eller andet stil. De havde en marketingmedarbejder for et par år siden, som indgik en dårlig aftale med der filiet netværk. Jeg vil ikke nævne dem lige nu. Det ikke Partnite, hvis folk tænker det. De opfører sig sgu altid pænt, men det et andet netværk, og de ligger i rettsag med den her virksomhed lige nu. Så den får de lige lov til at gøre færdig, før de eventuelt har lyst til at snakke videre om den.

Men det er ret sagen, handler om, at den her marketing -medarbejder kom til at indgå en aftale med affiliate -netværket, som marketing -medarbejderen ikke skulle have lavet. Og det var en dårlig aftale for virksomheden. Og marketing -medarbejderen skulle have haft noget støtte eller skulle have tænkt sig om. Så han indgik en aftale, hvor der var 60 dages cookie -tid, en ret høj kommissionssats og de tillud rabattkode af affiliates. Det, så i praksis skete, det var, at affiliate -netværket gik ind fra efter meget kort tid og begyndt at tilskrive sig selv.

mere end 50 % af omsætningen i shoppen. 50 % af al omsætning i shoppen sagde, kom fra filetnetværket samtidig med at omsætningen ikke steg i forhold til fra før de fik netværket på plads. Så det sådan ret nemt at regne ud, hvad der så sker, hvis af filetnetværket lige pludselig siger, vi har skabt halvdelen af jeres omsætning, men din omsætning ikke er i stedet. Så er fordi, er en masse filets, der går ind og tager værdien for salg, du havde fået alligevel. Det allers største problem i det her tilfælde, kan vi jo så se nu, fordi nu...

Kørter rætser, jeg har set, jeg er ikke en del af det, jeg har set nogle af dokumenterne lige hjulpede med en lille smule. Det var rabattkoden af Philhets, som simpelthen bare gik ind, og de tilbudde ikke engang rabattkoden. De lod bare som om, de havde en styre. Det simpelthen snyd og en dårlig brugeroplevelse, og webshoppen blev væltet af folk, sagde, at den her rabattkode virker ikke, men den er også falsk. Men dem, havde givet det rabattkoden, lige fået 20 % på orderen alligevel. Så det her, er et område, jeg selv er meget skeptisk om, og når jeg snakker med mine kunder om affiliate marketing, så siger jeg,

Men rabattkode er af de ting, jeg som udgangspunkt anbefaler at slå fra. Og så have en meget god grund til at slå til, hvis det ellers skal være, fordi det er sgu 99 % snyde i min optik. Hvad synes du her?

Kristian Tinho (23:54)
Det er det hele samme, og det er jo en af skrækkekexemplerne på, hvad affiliate også kan, hvis ikke man er opmærksom, når man sidder. Og det er ofte bare én indstilling, når man tilmeldes af et netværk. Tillad eller tillad ikke. Skal man bare have det oprettet? Man ved, man er med i tusinde forskellige ting, når det er gang.

Halfdan Timm (24:10)
Ja, eller måske forstår du ikke helt, hvad du lige har gang i, som jeg tror, var tilfælde. Jeg tror ikke engang, var fordi, de var for hurtige. Jeg tror simpelthen ikke, de forstod implikationerne af, hvad det var, de sagde ja til, da de sagde, slog rabatkoderfællighedstil.

Kristian Tinho (24:21)
Og hvis det så ender med blive en set -and -forget -kanal, hvor man ikke går ind analyserer på de salg, der eventuelt måtte være skarpt, og hvilke partner det kommer fra, så står problemet altså bare.

Halfdan Timm (24:29)
Ja, så det her er en ting, hvor jeg bliver meget opmærksom. Cashback i min bog er mindre problematisk end affiliate, og det har jeg ikke nogle skræk historier på, så det kan man takkens overveje. Rabattkode af affiliates er virkelig noget, vil overveje og være ret opmærksom på. Og jeg vil lige sige, hvis du sidder som webshop, og du tænker, jamen jeg har ikke slået det til, prøv lige at google dit brandnavn plus rabattkode alligevel. Bare lige se, hvad der sker, fordi min oplevelse er, at der ligger for rigtig mange shops, et, to, tre, fire, fem hundrede måske tusinde søgninger om måneden alligevel på virksomheden Rabattkode.

Og hvis virksomheden ikke selv har en side, handler om det, og hvis du vil se et godt eksempel, så prøv at skrive boost rabattkode, altså BOOZT -rabattkode. De ranker selv øverst på boost rabattkode, giver en rabattkode ved tilmelning til nyhedsbredde, og på den måde så får de folk ind, i stedet for lade nogle andre sende folk ind med en eller gammel rabattkode og et af filiet link oveni. Så min opbefaling i forhold til de her rabattkodetrænger specifikt, det er at tage lige ejerskaber over det, fordi der er nogen, søger på det uanset om du har rabattkodet eller ej. Så kommer folk til søge på det, fordi den danske der er nogen tilbudssigere.

Så du kan lige så godt selv være den, får en permission og undlade at give kommission til nogen, som havde købt dit produkt alligevel. Lad os hoppe videre. PPC -affiliate, Tineo. Hvad er vi ude i der?

Kristian Tinho (25:35)
Inden for PPC -filets, så kigger vi på to forskellige former. Vi har den klassiske med Search Ads. Vi snakker Google Ads af filets og bruger Google Ads til at købe trafik, som forhåbentlig konverterer inde på dit website. Her kan vi dele dem op i to CSS -partner, det vil sige dem, kører det igennem. Shopping, ren shopping, og så PPC almindeligt, som er Search Ads. PPC -filets har Search Ads af filets. Det ses, men det relativt sjældent.

De sidste to år, nej halvandet år tror jeg, hvor jeg har set en searcher af filet Gør det godt Så er det faktisk fordi de ligger på brand navnet Altså hvis du søger på dit brand Og det her er faktisk noget af det vi er blevet nødt til at begynde at gøre for mange af de casis vi sidder på Søg på brandet Klik på annoncen Og så op i URL -feltet se om der rent faktisk ligger sådan et ID Fælg et overraskende mange Casis der gør det faktisk Og det er jo bare ærgerligt ikke fordi de tager

Ejerskab på brandannonsen, det er bare penge, du nok alligevel... Altså, de var nok havnet i din kasse alligevel, om den her partner havde ligget på de brand eller ej. Det, er mere interessant at kigge på, det de her CSS -partner, som går ind på Google Shopping, nu kender vi jo lidt til nogle af de større aktører på markedet med nogle meget, meget fine algoritmer, og forsøger virkelig at pushe noget trafik igennem, hvor de jo betaler fra trafikken, de betaler jo fra kliksene, som lander på din webshop. Og så skal konverteringsretten altså også bare være relativt høj for, at de kan...

holde pengene hjemme ved at få 15 -20 % af omsætningen. Og når man kender lidt til clickpriserne, er på Google Shopping annoncerne, så skal der en ret høj konverteringsradie til. Og vi har set cases, hvor der desværre er brugt ret meget brandtrafik. Men vi har også set cases, hvor de her CSS -partner virkelig har formået at få nogle salg igennem, som man måske ikke selv ville have fået igennem, hvis ikke man selv har interessen for det. Og det er hvor den godt kan gå ind og blive interessant med de her CSS -partner.

Har du set på nogle case selv, hvor det har givet mening, hvis SS

Halfdan Timm (27:38)
Det har vi og jeg har også set nogle, hvor det ikke har givet mening. Så i nogle tilfælde kan få nogle dygtige affiliates ind, som faktisk er bedre til Google, eller har nogle andre forudsætninger for at lave det. Måske har de noget data, du ikke har adgang til, eller nogle remarketing liste, eller hvad der skal være her. Så de rent faktisk skal lave noget, der er værdifuldt. Men der er en joker i, at affiliates er bedre ind på ens brand i search ads, har altid været noget lort. Altså det er lidt ligesom rabatkode affiliates. Det skal man virkelig være opmærksom på. jeg kan godt finde på at slå Google Shopping til, men ikke Google Search Ads, fordi jeg synes, er en stor differensering.

der i de to, og hvis det er shopping, så skal det sættes op på en måde, lader det ikke byde ind på brand. Og det kan du ikke se udefra. Så der er du enten inde i at skulle teknisk ordne det inden en Google Ads -konto hos den affiliate, kører, hvilket jeg ikke tror alle ville være interesseret i. Ellers skulle du virkelig stole på, at det sætter det op på den rigtige måde. Så det er et område, hvor det er nok ikke en, ville slå til for alle det her. Det en, jeg ville slå til for udvalget, som jeg stole på, har et godt samarbejde med og gerne ville udbygge. Og så er det et måde, hvor man kan tillade, de kan skabe endnu mere gennemsidig værdi for de to virksomheder.

Men jeg tror ikke, vil have en slød på som standard.

Kristian Tinho (28:40)
Hvis man lytter til det her og siger, kan jeg få nogen til at betale adsbøndet på Google Shopping, hvor jeg som webshop kun skal betale per salg. Det lyder da for godt til være sandt. Men der er bare to ting man lige skal huske på. Det ene er, man er ekstremt sårbar. De her CSS -partner kører kun de her annonser på shopping, så længe de kan tjene penge på det. Og den dag de ikke kan det, så slukker de bare, og så står du uden den her trafik. Nummer to er, at du ikke den her data, som du nogle gange skaber.

Man kan snakke om, at man via Google Ads køber data i form af søgetermer, hvilket søgetermer der bliver søgt på, hvordan konverteringsretten er på de enkelte søgetermer, altsammen læring som du kan bruge, fx over i dit SEO -arbejde eller resten af dit Google Ads arbejde. Det får du altså ikke adgang til her. Så er altså noget man lige skal have en mente før man lægger alle ægne i en, og den cool der så hedder CSS

Halfdan Timm (29:30)
Så har vi en lille sidste kategori, vi har kaldt Other med to blandt andet store annonsører. Der er Price Runner, som jo også er affældigert, og der er ønskeskøen. Lad lide til de her to specifikt, fordi det er nogen, føler meget, som mange spørger til. Price Runner, hvad anbefaler du dine kunder

Kristian Tinho (29:46)
Ja, men det er faktisk lidt forskelligt afhængigt af hvilken kunde det er. Det der er med priserunner er, at de er jo et kæmpe stort sejt, lidt ligesom Alain Momondo, som vi snakkede om før, som bare på en eller måde er et kvalitetsstempel, hvor rigtig mange søger efter produkt plus priserunner. Og driver man et brand, som bliver forhandlet mange forskellige steder, og er priserne numelunde de

Så ser vi ofte, at det godt kan betales at købe adgang til partnerets og annoncere derinde. Fordi folk klikker ofte på det første resultat. Hvis ikke der er forskning på prisen, er det det første resultat, der er nogle gode leveringsforhold osv. Så det kan godt fungere, men man skal lige være ops på det her med, at det er priser, handler om inde på PriceRandom.

Derud vi også, at pricerunner er aggresive ude i affiliate -markedet, hvor mange af affiliate -sites har begyndt at trafikken ind til pricerunner. Fordi pricerunner har undet af, det er en god forretning. I stedet for sende dem direkte til de enkelte webshops, så sender man dem ind til pricerunner, og så bliver man typisk aflønnet med en pris pr. kr., altså en TPC -pris. Det er der faktisk mange af affiliate -sites, tjener flere penge på, end at sende det direkte ind til webshops.

Halfdan Timm (30:57)
Ja, fordi det der er med PriceRun, det de har bare etableret sig som et stærkt brand, så leder den trafik, sender ind til PriceRun, kan faktisk godt have en højere kommenteringsrat, end hvis du bare sender den ind til en given shop, fordi folk de stoler på, nu får du også til den laveste pris. Så på den måde kan det faktisk godt, altså i sammenhed, give en større værdi og sende ind til PriceRun, selvom det ofte er CPC -baseret og ikke kommissionsbaseret. Så det vil også sige, og jeg vil også sige, at det fødde ved PriceRun, er, at deres kunder er enormt segmenteret. Altså det er folk, som leder efter produkt, har fornøjde af hvilket produkt, gerne vil købe, og nu bare find

konkurrencedygtig på pris, så har jeg også i Google Analytics set konverseringsrater på over 10 % på trafik fra price runner. Så på den måde kan det altså være en rigtig god forretning, men man skal også være prisfokuseret i forvejen og have mulighed for at spille med på det der. det er jo kun, eller man kan sige, forståelsesvis, hvor virksomheder som selv er de samme produkter som alle andre, hvis man er et D2C lifestyle brand, så er det nok ikke her, man kommer til mest trafik. Så har vi den anden ønskeskyn. Ønskeskyn er jo oprindeligt et sejl, som bliver udviklet af PostNord, hvor man kan sådan tænke, hvad fanden lavede de lige der?

Og det tror jeg også I selv tænkte på et eller tidspunkt, fordi så satte de til sig salg. Lille sjov historie, da jeg opside en bød på det. Den gang vi ville rigtig gerne have købt det, vi havde ikke nok penge til det. Så vi blev overbudt af dem, har købt det, og de har taget det og forventet det til en kanonforretning. Rigtig flot klaret af dem. Yndskeskyen er også en ting, som vi bliver spurgt meget til. Hvad indbefaler du din kunder, når de spørger, jeg tillade yndskeskyen på mit

Kristian Tinho (32:18)
Det er meget forskelligt, afhænger meget af brandet, men jeg ved også, at ønskeskyen er i gang med at udvikle helt vildt på nye funktioner, hvor det måske giver endnu mere af filiette samarbejde, hvor det ikke blot er indkøbslisten. Ja, det kan det godt føles om, når man modtager en ønskeliste fra en, kender, og ikke indkøbslisten, men ønskesedlen. Men hvor jeg ved, at de lige nu kigger ind i at lave en masse nye tiltag, hvor det giver måske endnu mere mening for de fleste brands at

Halfdan Timm (32:35)
Mmm.

Det man skal være opmærksom på, at der er hvert fald et potentielt incrementality issue i det her. Altså hvis folk sætter et specifikt produkt til salg, som kun du sælger, fordi det er .eks. dit eget brand, så er der nok ikke så meget værdi ved have ønskeskyen på, fordi så vil folk endnu mere købe det hos dig alligevel. De kan ikke rigtig købe det andre steder, og de ønsker sig det allerede, kan man sige. Hvor hvis det er et produkt, som man sælger som retailer, som 10 andre butikker også har, så kan der være meget at hente ved, der bliver længet til lige præcis én specifikke virksomhed inden fra siden. Så igen, et af de der områder,

Der er et potentielt incrementality -issue, man skal være opmærksom på. Så jeg vil heller ikke sige, at alle skal gøre det, eller at ingen skal gøre det. Det skal man være afhængig af, i hvilken typ virksomhed man er. Og lad os tage kapitel 3. Nu har vi gennemgået de her forskellige typer af affiliates. Åh nej, er faktisk... Jeg har lige vel kommet til at springe ind over, se, at vores noter influencer affiliates for buckere. Hvordan kunne vi glemme den? Er det dig selv, du tænker på det der?

Kristian Tinho (33:39)
Ja, deroppe. Nej, det kunne det godt være. Nej. Det troede jeg, skulle have lidt flere følgere. Eller connections med LinkedIn.

Halfdan Timm (33:42)
Du arbejder på det med sådan LinkedIn -influencer. Du nærmer dig 4 .000, ikke?

Kristian Tinho (33:53)
Jo jo jo. Så hvis der er nogen af lytter med her, vi ikke er forbundet, så

Halfdan Timm (33:57)
Ja, hvis der er en 9 .000 stykker, lytter med, så lige ved forbinden, så du kan komme op på min 13 .000. Og det siger jeg jo kun... Altså, jeg er jo glad for at kunne sparke lidt ned af her, fordi jeg lavede webinarer med Morten Mønster fornyeligt. Adfest -eksperten, så har han kraftedme 76 .000 LinkedIn -follower, og så sidder det her med min 13 .000. Så jeg skriver også sådan en intro... Jeg skriver intromateriel til webinars, men jeg har 100 .000 LinkedIn -follower til sammen, men fordelingen, er ligegyldigt.

Kristian Tinho (34:13)
Ja, det er det,

Det er jo billigt. Det jo billigt. Altså, det lytter, når de skal lige vide, jeg hører for det her hver dag. Altså, hver dag. Det er nærmest hver morgen, kan... Nå, hvor mange har du i dag? Hvor mange har du i dag?

Halfdan Timm (34:26)
Ja!

Jeg spørger om to ting til den jo. Den ene er, hvor mange følgere du på LinkedIn, og hvor mange medisarerkser har.

Kristian Tinho (34:38)
Det er løgn. Hvordan formår du at gøre det hver eneste gang? Jeg vil sige, den der, lader jeg næsten selv op til.

Halfdan Timm (34:38)
Sådan, niggende!

Du har stadig ikke fået købt nogen? Stunks only grow up, my friend. Jeg er jo igen nødt til at spørge. Altså sidder du på kontoret af scenen af Maflan lige nu onsdag og optager, fordi du ikke har råd til aftenspadder derhjemme? Lad os gøre det. Influencer affiliate. Hvad har ud i der?

Kristian Tinho (34:49)
Åh... Nej, nu er det jo nærmest bare blevet en princips, da,

Ja, lad os så videre til indflydelse affiliates.

Der er vi ude i at få typisk mindre creators, affiliate creators og affiliate influencers til at tale om ens produkt på deres medier. Her er det typisk på TikTok og Instagram, hvor du ofte kan oprette dig på en platform, som faciliterer de her aftaler, hvor en masse influencers har tilmeldt sig, og så kan hoppe på din kampagne eller dit program.

Det, der er i det, det lyder som drømmen at kunne få en masse influencers til snakke om ens produkt og så udelukkende betale per salg. Og det er det sådan set også, fordi det er ikke bare lige til. Og det kræver faktisk en del af de her influencers. Og du kan ikke høre det, fordi jeg tror faktisk, har siddet med nogle casus, hvor det virkelig bare er drukket tænder ud. Og det kan det virkelig godt gøre, fordi der er en absurd mængde kommunikation, som der skal til.

Halfdan Timm (36:05)
Influencers, er så irrationelle nogle gange. kan godt lide pragmatiske, jeg kan godt lide logisk tænkende mennesker. Den type kunderrejse, godt kan lide, er at du har et problem, jeg har et produkt, løser dit problem. Kunne du tænke dig at købe det? Og det forstår jeg. Det sådan den måde, jeg tænker

Kristian Tinho (36:19)
Ha ha

Halfdan Timm (36:46)
Og her har vi samlet nogle konkrete ting, som man rent faktisk kan gøre noget, fordi affiliate er ikke sætten for gæt, og jo mere du ligger i det, jo mere får du også ud af det. Så lad sige, du arbejder med en webshop, der siger, vi har et program, vi omsætter 100 .000 om måneden, hvordan får vi det op på 500 .000? Hvad ville sådan din anbefaling nummer 1 til det her være?

Kristian Tinho (37:20)
lave søgningerne ude på Google. Beste indsat produkt. Produkt test med videre. Inden for de produktkategorier, find frem til hvad det er for nogle affiliates der ligger derude. Der er det typisk content affiliates, men du kan faktisk ofte også lure dig frem til om der er nogle search ads affiliates eller om der er nogle CSS partner derude. Som lige nu ligger og sender trafik ind til sine konkurrenter. Fordi hvis de gør det, så må det allerede lige betyde forhåbentlig at det kan betale sig. Og hvis det kan betale

Så vil du gerne ligge der, fordi det kunne lige så godt være blevet sendt til dig. Her der bruger vi, udover at lave de her søgninger, så bruger vi toolet Ahrefs til at lave en reverse -analys, hvor vi går ind og kigger på de her enkelte konkurrenter, ser hvad det egentlig er for nogle affiliate -sites der ligger og linker der indtil, og så sorterer vi efter den trafik, som Ahrefs estimerer, at de her links, som i det her tilfælde er affiliate -links, rent faktisk genererer indtil de påkaldende konkurrenter. Ud fra det, så kan vi jo relativt nemt udvælge, at det er de

afhilietssites, vi skal ud og have fat i. Og så lægger vi bare at skrive rundt til dem og forsøge at se om vi ikke kan forhandle os til at de rent faktisk vil kigge nærmere på den case vi sidder med. Et sidste lille undertip er, at hvis man sidder derude som webshop og selv vil prøve at dykke ned i det her, så kan det faktisk være en ret god idé at oprette sig selv som en affiliate partner. Hvor du går ind og lader os med, at du har et

hvor annoncererne kan komme på. hvad er det egentlig, dine konkurrenter tilbyder kommissionen? Hvor høj en EPC, altså Earning Per Click, det, de har? Det giver dig en rigtig god indikation om, hvor du bør ligge derhenne for at blive konkurrencedygtig. Så det de her ting, vi normalt tager fat på, aller først, vi skal skabe, så meget værdier som overhovedet muligt inden for affiliate

Halfdan Timm (39:09)
En ting jeg lige vil nævne specifikt i forhold til kommission her, det er at overveje, hvilken kommission man rent faktisk sætter, fordi jeg tror, mange virksomheder, sætter en forlev -kommission. Og det fordi, hvis jeg kigger ned over de nyeste programmer på Partners lige nu, som er et af de største og ældste danske netværk, som mange af vores kunder også bruger, og der kan jeg se, de kommissionssatser, der er en her på 5%, så er der 20%, 15%, 10%, 15%, 20%, 15%, 10%, 10%, 5%. Så det sådan,

Det er meget normalt, at man ligger mellem de der 25. Og lad os bare sige 10. Jeg vil gætte på, at hvis man tog alle affiliatesatser og så bare lavede gemmesind på dem, så ville det sikkert ligge på 10%. Hvis man sætter en kommissionssats, eksklusiv om og om selvfølgelig, på 10%, så det samme som at sige, du vil have dine penge 10 gange igen på affiliatesats og marketingkanal. Altså du vil have en rores return on adspend. Ditt adspend er bare kommissionsbaseret, men du vil have en return on adspend på 10%. Og jeg tror, mange af de virksomheder, som sætter en kommissionssats på 10%, de forventer ikke at få deres penge 10 gange igen.

på Google Ads, Facebook Ads og andre kanaler. Jeg oplever generelt, er en diskrepens mellem de to. Og jeg forstår ikke helt, hvor den kommer fra. Jeg skal være helt ærlig. Om det fordi, folk de simpelthen ikke er opmærksomme på, hvor lavt et afkast, måske har på Google Ads. Eller om det er fordi, at de ikke tror, er samme incrementality i affiliate. Eller hvor tror du, det stammer fra? Og tror du på mit hypotes om, at folk generelt sætter deres affiliate -kommissioner lavere, end de er villige til at acceptere i fx Google Ads og Facebook Ads?

Kristian Tinho (40:36)
Ja, fuldstændig. Og jeg tror måske det har noget at gøre med den her ugenemsigtighed. Manglende genemsigtighed. At man så sætter den lige lidt lavere for at være sikker. Jeg kan fortælle, at vi sidder med en case lige nu, vi har udvalgt nogle rigtig, rigtig, rigtig skarpe af filiepartner. Altså nogen, der har talt om nogle contentafilier, og vil ind på med det her brand her. Og vi simpelthen bare sagt...

Det skal vi bare, og vi skal gøre det så fedt for de her affiliates som overhovedet muligt, så vi sætter en kommission, der hedder 40 %. 40 % er fire gange så højt, det er faktisk en branche, hvor det ligger på 10 %. Fire gange så højt som alle andre. Men vi sætter simpelthen som en del af vores marketingsmækt og brandopbygning. Vi skal bare være der. Og det er noget, man skal huske, man kan altså godt differencerer kommissionsstats baseret på de partner, man har derude, man bare fordi at de sætter 40 % eller afsætter 40 % til de her to partner.

så har de måske 20 andre partner, der kun får de her 10 -15 procent. Og det er altså noget af det her, kan gå ind og arbejde med, hvis man sidder aktivt og arbejder med Philips Marketing.

Halfdan Timm (41:38)
Jeg

Mange af mine salg kommer også igennem Google Ads, hvor affiliate har været inden over. Så skriv det i din annuleringspolitik. Hvis de også har inden over Google Ads, så annulerer du dem. Og så bare følg aktivt op, fordi så tvinger du også dine affiliates til at levere reelt incremental values til dig. Og ikke bare gå ind og lave en rabatkodesøgning, som er et klassisk eksempel på at komme ind til sidste fonden uden at levere nogen værdi overhovedet. Fordi det synes jeg også er færdig at annulere. Hvis skal være helt ærlig. Bare gør det. Så overvej og sæt den højre samling med hvad du betaler på Google Ads og Facebook Ads. Og overvej.

Altså at sætte den højere mod bare at en mere klar annulleringspolitik, så du kun betaler for reelle nye kunder. Det synes jeg er helt færre. Så har skrevet en ting ned, hvor du måske ikke kan få nogen til at være affiliat, som ikke var det i forvejen. Fordi når du lægger dit program op på Partners, eller hvor det nu skal være, så får alle af affiliate -annonsører derinde jo en mail fra Partners og siger, hey nu har T -News webshop .dk oprettet sig, det sælger det her, og det har en kommission på 15%, det kan du overveje. Men det er jo kun dem, er affiliat i forvejen. Der findes masser af sider, som har relevant trafik.

som bare ikke har monetised det med affiliatet. Har du erfaring med for dine egne webshops eller for kunder at simpelthen skabe nye affiliate annoncerer ved at sige hey, du har relevant trafik, jeg har et relevant produkt, skal vi ikke lave noget

Kristian Tinho (43:19)
Øhm, ja og nej. Den første use case, kommer i tank om, nu hvor du spørger, den er lidt skæv faktisk. jeg har en i netværket, som har siddet og holdt meget øje generelt med konkursspor. Og det vedkommende gjorde, var, at der var en automekaniker, som enten var gået konkurs eller tvangs og bløst, det beretter historien ikke noget om, men der havde et domæne inden for autoværkstedere.

som faktisk rankede ret godt, og det købte vedkommende så ud af konkursbordet fra Kurator og lavede et affiliate site og sendte ind til, jeg kan ikke helt huske om det var Autobot eller hvem det var, der havde et ret fint affiliate program, hvor vedkommende så faktisk indtmedtjene ret god penge på og ligge og sende affiliate trafik derind.

Halfdan Timm (44:09)
Altså kurater oprettede i der filets side? Nå okay, jeg tænkte også det var fandme en fran... altså... tak -orienteret advokat du fandt der... Hold da kæft!

Kristian Tinho (44:11)
Ej, man købte det af Kruata. Man købte simpelthen domænet ud. Ja, nej, nej, nej. Nej, vedkommende gik simpelthen til Kruata og at det her domæne her, jeg er egentlig lidt ligeglad med resten af det her, men det her domæne her kunne jeg godt tænke mig, det fik vedkommende så for en slik. Og lavede simpelthen det her gamle autoverksteds website om til et affiliatesite, hvor at anrådgave omkring reparation af biler, med videre. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvem der havde et ret godt affiliateprogram inden for det her, hvor man kunne få tre tilbud på at få fixet sin bil.

Men det endte vedkommende med et gul penge på. Og det er det her med se ud af boksene og er der et eller andet, ikke er kommersialiseret endnu? Nu er her også sat på spidsen, det ved jeg godt. Men hvor vedkommende faktisk får måde at få skabt en god affiliate case på det.

Halfdan Timm (44:54)
Det er fedt eksempel, jeg kan komme med et andet. Det tog alle opskriftssiderne. Det fede ved opskriftssideren er, folk laver mad. De er på vej inden at finde opskriften på et eller andet. Og så lavede de aftaler med dem, de sagde, at de har super meget trafik. Den er sandsynligvis ikke monetized. Kan nogen godt. Her er en unik rabattkode, som hedder dkkb010. Vi sender folk til os med linken med rabattkoden. Så sender vi jer kommission. Og så hjælp dem med at oprette sig på partnerads.

Altså fordi det var virksomheder, som ikke havde monetized med affiliate marketing før. Det var en kæmpe succes, fordi der er mange af de her ko -bos eller opskriftsider, har rigtig meget trafik og virkelig dårligt monetized. Så da de kunne finde noget, der var relevant til dem med en custom rabat -kode og lige hjælpe dem på vej, så skabte de her rigtig mange selv. Og en ekstra bonus ved det, det var at de her sider, som blev hjulpet i gang med affiliate marketing af webshoppen, de var enormt lojal over for webshoppen. Altså det var ikke publishers, der så gik ud og så kan vi lige finde en anden en, der giver 2 % mere i kommission.

Det var den her webshop, havde hjulpet mig i gang. Hvis ikke det var for dem, så havde de fået ingenting. Så de havde også en helt anden grad af lojalitet til webshopen, end man måske ser med andre affiliatører. Lad os sige, hvis du har en insider, der nogen, kommer og giver dig dobbelt kommission, så overvejer du det nok. Ja, det lyder da godt. Sender den samme trafikertjæn dobbelt så meget på det, men der kan man virkelig få nogle gode langveje -samarbejder på den her måde også.

Kristian Tinho (46:14)
Og så lige et hurtigt tip derude. Et af de steder, er ekstremt underkommercialiseret lige nu, det er faktisk Facebook -grupper. Facebook -grupper kan være ekstremt store, men meget specifikke målgrupper. er ofte nogle administratere, som går ekstremt højt op i det. Og ja, er nogle, slet ikke vil kommercialisere det, men der er faktisk nogle derude, gerne vil. Og ja, det er givet videre herfra.

Halfdan Timm (46:36)
Facebookgrupper er enormt undervurdede generelt. har nogle kunder, virkelig har lykkes med at skabe enormt Facebookgrupper. Jeg synes, hvis man vil et fantastisk eksempel på det her, så skal man gå ind på og søge efter e -cooking, som jo er kosmetikbrand. De har en Facebookside for folk, ønsker at få en notification, når e -cooking de holder live udsalt. Der er over 5 .000 medlemmer i dag, og det altså bygget op på et års tid eller sådan en stil. Og værdien af at have 5 .000 personer, som du kan skrive ud til, når som helst uden omkostninger, når du afholder et udsalt online.

Hold da op, det er meget værd for dem, og det er et aktiv, som ikke bliver væk. Altså det er ikke organisk at søge resultater eller en e -mail, folk de unsubscriber fra. Den her gruppe, vokser og vokser og vokser bare, og det de allerstørste fans, ligger inde i den. Jeg elsker Facebook -grupper, det er totalt under kommersialisering. Med det så vil vi sige tusind tak fordi du havde lyst til at lytte med til dagens episode om affiliate marketing. Husk du har mulighed for at abonnere på iTunes, på Spotify eller på YouTube.

Som vi nævnte i sidste lange episode, så mangler vi desperat kvindelige abonnenter på YouTube. Ikke fordi det egentlig betyder noget. Det kan bare ikke passe, at vi kun laver et podcast, der mindre gider at lytte til, går under det selvslødende. Så du er meget velkommen til at gå ind og subscribe. Særligt hvis du er kvinde på YouTube, det vil vi rigtig, rigtig klade for. Tusind tak fordi du gav lidt med til dagens episode.

Se episodeoplysninger


Abonnér

Lyt til Marketingpod.dk med Halfdan Timm & Kristian Tinho med en af vores mange populære podcastapps eller -arkiver.

Apple Podcasts Spotify Overcast Pocket Casts Amazon Music YouTube
← Forrige · Alle episoder · Næste →